آبکاری گالوانیزه گرم؛ مراحل اجرا و مزیت های آن

آبکاری گالوانیزه گرم؛ مراحل اجرا و مزیت های آن

آبکاری گالوانیزه گرم جزو بهترین تکنیک های مقاوم سازی فلزات خصوصا آلیاژهای فولاد می باشد. این فرایند شرایطی را فراهم می کند تا قطعاتی که ساخته شده از مشتقات آهن هستند در محیط های مرطوب و در مجاورت آب و هوای محیط دچار آسیب ساختاری از قبیل خوردگی، زنگ زدگی، تغییر رنگ یا اکسیداسیون نشوند.

همانطور که می دانید فلزات مستعد آسیب در محیط های باز و رطوبت بالا می باشند. در واقع این آسیب به صورت تدریجی روی سطح فلز و ساختار آن به وجود می آید. بطوریکه پس از مدتی استفاده شاهد خوردگی های جزئی در قطعه فلزی خود خواهید بود. اگرچه آلیاژ های فولادی ساختار بسیار محکم و مقاومی دارند اما همانطور که گفته شد این تاثیر به صورت تدریجی بوده و مدت ها طول می کشد که رطوبت اثر مخربی روی فلز بگذارد.

مهندسان و کارشناسان حوزه ساخت و ساز و تولید قطعات و تجهیزات فلزی خصوصاً نمونه هایی که برای پشتیبانی و حمایت از کابل برق استفاده می شود مانند سینی کابل،نردبان کابل و انواع لوله فولادی برق همواره ترجیح می دهند از فرآیند آبکاری گالوانیزه گرم برای تولید این محصولات استفاده کنند. اینکه این فرایند چگونه انجام می شود و چه مزیت هایی دارد در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

چرخه پاکسازی در آبکاری گالوانیزه گرم

اصولاً فرایند آبکاری گالوانیزه گرم فقط بر روی سطوحی قابل اجرا خواهد بود که کاملا تمیز و بدون هیچ گونه ناخالصی باشند. در واقع اگر بخواهید کیفیت بالایی را در پایان کار دریافت کنید حتماً باید مراحل آماده سازی را و پاکسازی فلز را طی کنید. سطح فلز باید از هرگونه چربی، رسوبات و گرد و غبار پاک شود. برای از بین بردن آنها روش های معمول و به نسبت ساده ای وجود دارد که از جمله آن می‌توان به استفاده از محلول های اسیدی و برخی ترکیبات قلیایی اشاره کرد. با فراهم کردن این ماده پاک کننده و سپس غوطه ور کردن قطعات در آن می‌توانید چربی زدایی ایده آلی را انجام دهید.

بعد از اتمام چربی زدایی برای آنکه به پاکسازی اساسی دست پیدا کنید می توانید قطعات را با استفاده از آب سرد شستشو دهید. در پایان کار نیز قطعات با غوطه ور شدن در اسید هیدروکلریک مراحل تکمیلی آماده سازی را طی می کنند. در ارتباط با پاکسازی فلز این نکته را مد نظر داشته باشید که مواد رنگی و گریس های سنگین که به سطح فلز چسبیده اند ممکن است به طور کامل پاک نشوند. لذا لازم است تکنسین‌های مراقب این مواد را از روی فلز پاک کنند تا نتیجه ای عالی در فرایند پاکسازی ایجاد شود.

چرخه پاکسازی در آبکاری گالوانیزه گرم

مرحله فلاکسینگ در آبکاری گالوانیزه گرم

این مرحله اهمیت بسیار زیادی در کیفیت آبکاری گالوانیزه گرم دارد. در واقع فرایند فلاکسینگ به گونه‌ای است که قطعه در ماده کلرید آمونیوم با غلظت ۳۰ درصد و همچنین دمای ۶۵ تا ۸۰ درجه سانتیگراد غوطه ور می شود. در عملیات فلاکسینگ می توان گفت که ریزترین ناخالصی‌های قرار گرفته روی سطح فلز پاک خواهند شد. لذا محلول زینک مذاب شدت چسبندگی بسیار بالاتری خواهد داشت و می تواند کلیه منافذ ریز فلز را در بر بگیرد. این مرحله نیز مانند چرخه پاکسازی جزو فرایند آماده سازی اولیه می باشد. همانطور که مشاهده می کنید روند آماده کردن فلز یک چرخه نسبتا طولانی را در بر میگیرد. با این اقدامات می توان شرایط لازم برای غوطه ور کردن فلز در محلول زینک مذاب را فراهم کرد.

غوطه ور کردن قطعات در محلول زینک مذاب

پس از آنکه مراحل آماده سازی اولیه به طور کامل انجام شد و سطح فلز از هرگونه رطوبت و ناخالصی‌های موجود پاکسازی شد مرحله اصلی آبکاری گالوانیزه گرم آغاز می شود. در ابتدا یک محلول زینک مذاب که غالبا با عنوان زینک مذاب از آن یاد می شود آماده سازی خواهد شد. دمای محلول مذاب بسیار بالا و در حدود ۴۵۰ و در مواردی ۶۰۰ درجه سانتیگراد می باشد. این دمای بالا شرایطی را فراهم می‌کند تا ماده زینک بتواند با قدرت پوشش دهی بالا کلیه سطوح فلز را فرا بگیرد.

ممکن است برخی از قطعات دارای رزوه و یا اجزای ساختاری به نسبت ریز باشند. محلول های گالوانیزه می توانند حتی روزنه های کوچک قطعات فلزی را پر کنند. با این کار می توانید این اطمینان را داشته باشید که پس از خشک شدن و قرار گرفتن در مجاورت محیط، هیچگونه فرایند شیمیایی در قطعه به وجود نمی آید. با غوطه ور کردن قطعات فلزی در این حمام مذاب زینک یک واکنش کوتاه مدت رخ می دهد. با تشکیل ضخامت مطلوب واکنش متوقف می‌شود و شما می‌توانید قطعات را از عمق ماده مذاب زینک خارج کنید.

غوطه ور کردن قطعات در محلول زینک مذاب

تکمیل آبکاری گالوانیزه گرم با خنک‌ سازی فلز

برای اینکه محلول زینک مذاب در فرایند آبکاری گالوانیزه گرم با شدت چسبندگی بالا روی فلز قرار بگیرد پس از مرحله غوطه وری، قطعات را در مجاورت هوای محیط قرار می دهند. فاصله‌ گذاری مناسب قطعات به یکدیگر در این مرحله فوق‌العاده اهمیت دارد. با این کار می توان فرایند خنک سازی را تسریع بخشید. البته در کنار خنک سازی فلز با جریان هوا ممکن است قطعات با سیالات آب نیز خنک‌ شوند.

مزیت های گالوانیزاسیون گرم

مزیت های بسیار زیادی را می توان برای آبکاری گالوانیزه گرم برشمرد که مهمترین آن جلوگیری از زنگ زدگی و تخریب ساختاری فلز می باشد. اما در کنار این ها می‌توانید طول عمر قطعات فلزی خود را افزایش دهید. همچنین موضوعی که در خرید تجهیزات اهمیت دارد این است که بتواند در محیط های پر تنش دوام بیاورند و از این طریق پایدار باقی بمانند. با این مزیت ارزشمند می توانید انتظار داشته باشید که هزینه های تعمیر و نگهداری قطعات به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.

خرید قطعات گالوانیزه شده از شرکت پتروکاسپین

خرید قطعات گالوانیزه شده از شرکت پتروکاسپین

در شرکت پتروکاسپین می توانید طیف گسترده ای از انواع قطعات گالوانیزه شده گرم از جمله اتصالات لوله فولادی برق، سی چنل گالوانیزه و گریتینگ گالوانیزه را با بالاترین کیفیت ساخت خریداری کنید. البته این ها نمونه ای از قطعات این شرکت می باشد. لذا شما می توانید با مراجعه به بخش محصولات تنوع بالای آن ها را مشاهده کنید. برای دریافت اطلاعات تکمیلی و همچنین آگاهی از قیمت محصولات با کارشناسان شرکت پترو کاسپین در تماس باشید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵