اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

از انواع لوله های مورد استفاده در صنعت می توان به لوله های فولادی ، مسی و پلیمری اشاره کرد. اتصالات هر کدام از این لوله ها متفاوت است. لوله گالوانیزه در واقع همان لوله فولادی درزدار (سیاه) است که پس از ساخت، برای محافظت در برابر مواد خورنده، جداره داخلی و خارجی آن را با آلیاژ روی روکش کرده اند .

لوله های گالوانیزه در شاخه های ۶ متری به بازار عرضه می شود، اتصال آن ها معمولا دنده ای است و نباید از جوش دادن برای اتصال آن ها استفاده شود. از این لوله در سیستم آب سرد و گرم بهداشتی استفاده می شود.

جدول های استاندارد لوله های فولادی گالوانیزه

لوله های فولادی گالوانیزه باید مطابق یکی از استانداردهای معتبر جهانی ساخته شوند. مقررات ملی ساختمان ایران نیز تنها لوله هایی را که براساس یکی از موسسات استاندارد ساخته شده باشند تایید نموده است. این موسسات عبارتند از :

  • سازمان جهانی استاندارد ISO
  • موسسه استاندارد آلمان DIN 
  • موسسه استاندارد بریتانیا BS 
  • موسسه ملی استاندارد آمریکا ANSI 
  • استاندارد صنعتی ژاپن JIS
  • موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ISIRI

برای نمونه در استاندارد BS لوله های فولادی در سه وزن سبک، متوسط و سنگین ساخته می شوند. تنها مشخصات لوله های متوسط و سنگین براساس این استاندارد در جداول ارائه شده است. کاربرد لوله های سبک در لوله کشی آبرسانی ساختمان ها مجاز نمی باشد. مقدار روی که در گالوانیزه کردن سطوح داخلی و خارجی لوله ها به کار می روند نباید از ۵۰۰ گرم بر متر مربع کمتر باشد، ضخامت این مقدار روی برابر ۷۰ میکرون است.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

اتصالات لوله فولادی گالوانیزه یکی از اجزای اصلی و جدایی ناپذیر در شبکه های لوله کشی آبرسان و دیگر سیالات می باشد. این قطعات در طرح ها و اشکال متفاوتی ساخته می شوند که هر کدام برای اهدافی خاص در سیستم‌های لوله‌کشی به کار گرفته می شوند.

عملاً بدون استفاده از اتصالات لوله فولادی نمی توان یک شبکه منسجم و منظم مشتمل بر لوله ها را شکل داد. در ادامه سعی میکنیم مدلهای مختلف این اتصالات و همچنین وظایف و ویژگی هایی که دارند را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

بوشن فولادی یا کوپلینگ

یکی از مهمترین قطعاتی که همواره در سیستم‌های لوله کشی استفاده می شود بوشن یا کوپلینگ های فولادی می باشد. این قطعات از لحاظ ساختار به شکل استوانه هستند که در قسمت داخلی خود دارای رزوه می باشد. وظایف و اهدافی که برای استفاده از این نوع اتصالات دنبال می شود در واقع اتصال دو لوله هم سایز به یکدیگر می باشد.

البته قطعه ای به عنوان بوشن تبدیل نیز وجود دارد که می تواند دو لوله غیر هم سایز را نیز به یکدیگر اتصال دهد. با به کارگیری بوشن ها می‌توانید در یک خط مسیر مستقیم لوله‌ها را امتداد دهید. با توجه به شکل این نوع از اتصالات لوله فولادی گالوانیزه هیچ نوع تغییر مسیری در لوله ها ایجاد نمی شود بلکه این قطعه لوله‌ها را بدون تغییر مسیر و تنها به شکل مستقیم به یکدیگر متصل می کند.

از دلایل دیگر استفاده از این قطعات محدود بودن متراژ لوله ها می باشد. زیرا در برخی از پروژه ها ممکن است چندین متر لوله را در یک مسیر واحد هدایت کنند که در چنین شرایطی لازم است کوپلینگ ها در بین چندین لوله قرار بگیرند.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

اتصالات لوله فولادی گالوانیزه از نوع زانویی ۹۰ درجه

اتصالات زانویی زمانی استفاده می شوند که لازم است در شبکه لوله کشی یک تغییر مسیر با زاویه ۹۰ درجه ایجاد شود. این قطعه نیز از دو طرف رزوه کاری شده است و لوله های هم سایز را به یکدیگر اتصال می دهد. شما می توانید با به کارگیری زانوها هم در جهت افقی و هم در جهت عمودی مسیر لوله ها را به صورت قائم تغییر جهت دهید.

سایزبندی های بسیار متنوعی دارند و می توانند تمامی سایزهای لوله فولادی را در شبکه های آبرسانی پشتیبانی کنند. اینکه از کدام نوع سایز اتصال دهنده استفاده کنید طبیعتاً بستگی به سایز لوله ها دارد.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

تبدیل دنده ای

تبدیل دنده ای از لحاظ ساختار دارای دو سر رزوه می باشد که یک بخش آن به صورت رزوه داخلی و بخش دیگر به صورت رزوه خارجی می باشد. وظایفی که تبدیلهای دنده ای دارند این است که در مسیر مستقیم می‌توانند دو لوله را به یکدیگر اتصال دهند.

به جهت داشتن یک قسمت ۶ گوش یا ناحیه آچارخور به راحتی می توانید عملیات باز و بست تبدیل های گالوانیزه را در شبکه لوله کشی خود انجام دهید. جنس و متریال ساخت این نوع از اتصالات لوله فولادی گالوانیزه به قدری محکم میباشد که در حین باز و بست دچار تخریب ساختاری نمی‌شوند.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

چپقی ۴۵ درجه گالوانیزه

این نوع از اتصالات لوله فولادی گالوانیزه پرکاربرد معمولاً در انتهای لوله های فولادی که عملیات نصب شیرآلات مختلف روی آنها انجام می شود مورد استفاده قرار می گیرند. ساختار آن ها از یک قسمت ورودی و خروجی با سطح مقطع های مختلف تشکیل شده است که از لحاظ طراحی رزوه ناهمنام هستند.

یعنی یک بخش رزوه داخلی و بخش دیگر رزوه خارجی دارد. انحنای ۴۵ درجه این قطعات فوق العاده در سیستم های لوله کشی سودمند می‌باشد. البته نوع ۹۰ درجه آن نیز موجود است که کاربرد بالایی نیز دارند.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

اتصالات لوله فولادی گالوانیزه از نوع سه راهی

سه راهی ها اتصالاتی هستند که از یک ورودی و دو خروجی تشکیل شده‌اند. یعنی در مسیر لوله کشی شما می توانید یک لوله را به دو مسیر متفاوت انشعاب گیری کنید.

این اتصالات زمانی استفاده می شوند که لازم است لوله ها در یک مسیر مستقیم و همچنین در یک مسیر قائم ادامه یابند. در نتیجه شما با به کارگیری این قطعات نیازی نیست که به طور مکرر از زانوها استفاده کنید. چرا که این قطعات از جهتی می تواند عملکرد زانوها را نیز ارائه دهند.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

مغزی گالوانیزه

اتصالات مغزی از جمله قطعات پرکاربرد دیگری هستند که ساختار متفاوتی را نسبت به دیگر اتصالات لوله گالوانیزه رایج دارند. این قطعات در مرکز خود دارای یک ناحیه آچارخور یا شش وجهی هستند. قسمت دو انتهای این اتصال دهنده دارای رزوه های خارجی می باشد.

قسمت ورودی و خروجی این قطعه دارای سطح مقطع یکسان و هم نام می باشد. مغزی های گالوانیزه از ظرافت طراحی بالایی برخوردار می باشند لذا در صورتیکه از سایز های مناسب لوله در شبکه استفاده کنید در کنار مغزی های گالوانیزه می توانید امنیت سیستم لوله کشی را افزایش دهید.

انواع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه

اتصالات لوله فولادی گالوانیزه از نوع مهره ماسوره

مهره ماسوره ها از لحاظ ساختار تشکیل شده از سه قطعه مجزا هستند که بر روی یکدیگر سوار می شوند. برای نصب این نوع اتصالات لوله فولادی گالوانیزه ابتدا لازم است که قطعات را از یکدیگر تفکیک و مهره را به صورت جداگانه وارد یکی از لوله ها کنید. سپس با نصب دو قطعه دیگر بر روی لوله ها و نزدیک کردن دو لوله به یکدیگر می توانید مهره را نیز در محل مورد نظر پیچ دهید.

اما باید دقت داشته باشید که در زمان نصب دو قطعه اتصال دهنده، محل رزوه های لوله کاملا پاک و تمیز باشد تا براحتی بر روی لوله ها پیچ شوند. اصولاً مهر ماسوره ها اگر هم سایز لوله ها انتخاب شوند یک ضریب امنیت بسیار بالایی دارند و نشت سیال در این اتصالات بسیار غیرمحتمل می باشد. اما بهتر است از یک سری مهر و موم های پلیمری نیز در زمان نصب قطعات مهره ماسوره استفاده کنید.

نتیجه گیری

به همان اندازه که مقاومت و استحکام لوله های فولادی در سازه اهمیت دارد، اتصالات آنها نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. انتخاب صحیح این قطعات باعث می شود تا شبکه لوله کشی شما عملکرد بهتری را برای انتقال سیالات ارائه دهد. با توجه به تنوع بالایی که این قطعات اتصال دهنده دارند لازم است که در زمان اجرای پروژه های سنگین یک شناخت اصولی را از این قطعات داشته باشیم تا بهتر بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵