بست اسپیت برق

انواع بست کابل برق و مزایای استفاده از آن ها

انواع بست کابل برق و مزایای استفاده از آن ها

بست کابل برق از جمله پرکاربردترین تجهیزات به کار رفته در تاسیسات برقی است. به طور کلی در صورتی که تاسیسات برقی باید به صورت روکار نصب گردند، باید از این نوع از تجهیزات استفاده گردد. به این ترتیب بست کابل برق وظیفه دارد کابل ها، لوله ها فلزی و یا پی وی سی و حتی لوله های فلکسی را به دیوار متصل نماید‌. در واقع این نوع از تجهیزات به عنوان یک ساپورت و یا نگهدارنده برای کابل ها و یا لوله های برق شناخته می شوند. در کنار موارد ذکر شده می توان گفت استفاده از این بست ها سبب ایجاد نظم و ترتیب در کابل کشی تاسیسات برقی می شوند.

وجود نظم و ترتیب در کابل کشی تاسیسات برقی سبب می شود که مسیری که دچار آسیب دیدگی شده است، به راحتی قابل تشخیص باشد. به این ترتیب در هنگام تعویض و یا تعمیر مسیر های کابل کشی شده، زمان کمتری صرف می شود.

مزایای استفاده از بست کابل برق

سرعت نصب بالا

به طور کلی بست های کابل به گونه ای طراحی شده اند تا در کمترین زمان ممکن کابل موجود در مسیر تاسیسات برقی را به دیوار متصل کنند. عمدتا این دسته از تجهیزات از طریق تنها یک پیچ و رولپلاک به دیوار متصل می شوند.

نگهداری انواع کابل ها با اندازه های مختلف

عمدتا کابل هایی که در تاسیسات برقی ساختمان ها و یا صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، دارای ابعاد و اندازه و مقطع گوناگونی هستند. به این ترتیب بست هایی که به منظور نگهداری این تجهیزات به کار گرفته می شوند، باید به طور کامل اطراف کابل ها را بپوشانند. به همین دلیل عمدتا بست های کابل برقی با ابعاد و اندازه های گوناگونی تولید می گردند.

انواع بست فلزی لوله

آب بندی

گاهی اوقات به دلیل شرایط موجود در محیط، به ناچار باید مسیرهای کابل کشی را در محیط های روباز انجام داد. به همین دلیل کابل ها و بست های به کار گرفته شده دائما در معرض رطوبت و سایش ناشی از باد قرار دارند. برخی از انواع بست کابل برق به گونه ای طراحی شده اند تا در برابر رطوبت و سایش از خود مقاومت نشان دهند.

عدم آسیب به کابل های برقی

به طور کلی بست های کابل برق تولید شده، به گونه ای طراحی شده اند تا در هنگام استفاده، آسیبی به بدنه و یا روکش کابل وارد نکنند. برخی از بست های بی کیفیت دارای لبه های تیز و برنده هستند. به گونه ای که در هنگام محکم کردن و بستن کابل به دیوار، آسیب جدی به روکش کابل وارد میشود. به این ترتیب میزان خطرات ناشی از برق گرفتگی و یا اتصالی کردن کابل ها وجود افزایش پیدا می کند.

استحکام و ایمنی بالا

عمدتا کابل های مورد استفاده در تاسیسات برقی ساختمان ها و صنایع، دارای مقاطع مختلفی هستند. تغییر در سطح مقطع این کابل ها سبب می شود وزن کابل دچار تغییر گردد. به این ترتیب هرچه مقطع کابل افزایش پیدا کند، وزن کابل نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به این منظور در ساختار بست کابل برق از ورق های فولادی استفاده می شود تا ضمن مقاومت در برابر وزن کابل، به خوبی بتواند آن را به دیوار متصل کند.

انواع بست فلزی لوله

انواع بست کابل

بست قابل تنظیم

این نوع از بست کابل برق به گونه ای طراحی شده است که دوام و پایداری بیشتری نسبت به سایر بست های مشابه داشته باشد. این نوع از بست دارای دو دهانه و یا فک می باشد که به راحتی قابل تنظیم بوده و برای کابل ها و لوله هایی که دارای سطح مقطع متفاوت هستند به کار گرفته میشوند. این بست ها به دلیل ویژگی هایی که دارند عمدتا برای کابل کشی هایی در مسیر های طولانی مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی این نوع از بست ها به گونه ای است که به راحتی نصب گردند. به دلیل طراحی به خصوصی که در ساخت این نوع از بست کابل برق به کار گرفته شده است، این بست ها قادر به تحمل بار گذاری هایی با ظرفیت زیاد هستند.

بست کابل پلاستیکی

به طور کلی به منظور نصب این نوع از بست کابل برق، از پیچ و رولپلاک استفاده می شود. این بست ها در طرح های گوناگونی در بازار وجود دارند. برخی از این بست ها به صورت یک تکه و برخی دیگر به صورت دو تکه تولید پی شوند. بست هایی که به صورت دو تکه هستند، دارای یک فک بالایی و یک فک پایینی هستند. فک بالایی وظیفه دارد کابل یا لوله برق مورد نظر را به فک پایینی متصل کرده و فک پایینی از طریق پیچ و رولپلاک به دیوار متصل می شوند. به طور کلی بست های کابل پلاستیکی عمدتا به منظور نصب و نگهداری کابل بر روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرند.

بست لوله فلکسی

بست ریلی

نوع دیگری از بست کابل برق که عمدتا برای نصب کابل ها و لوله های برق به دیوار و یا سقف مورد استفاده قرار می گیرند، بست های ریلی هستند. به طور کلی استفاده از این بست ها تا حد زیادی امنیت را افزایش و سوراخ کاری دیوار را کاهش می دهد. به این ترتیب مجری تاسیسات برقی قادر خواهد بود در مدت زمان کمتری به کابل کشی یک مسیر طولانی بپردازند. عمدتا در طراحی یک بست ها به منظور نگهداری کابل روی ریل، از یک پیچ و مهره تنظیم کننده استفاده می شود.

بست کابل دیواری عایق دار

از جمله بست های پرکاربرد در تاسیسات برقی ساختمان ها می توان به بست عایق دار اشاره کرد. این بست ها به واسطه وجود لایه لاستیکی که روی سطح آن ها قرار گرفته است، در برابر رطوبت و سایش از خود مقاومت بسیار زیادی نشان داده و به همین دلیل عمدتا از این بست ها در محیط های روباز استفاده می گردد.

بست پایه دار

نوع دیگری از بست کابل برق، بست پایه دار است. در ساختار این بست ها عمدتا دو پایه به منظور اتصال به دیوار در نظر گرفته شده است. این بست ها به نسبت سایر مدل های مشابه از استحکام بیشتری برخوردار بوده و به صورت روکش دار و بدون روکش در بازار موجود هستند. از آنجایی که این بست ها از طریق دو پایه به دیوار متصل می گردند، نصب آن ها بیشتر از سایر بست ها زمان می برند.

پیشنهاد می شود با برقراری تماس با کارشناسان در زمینه ی خرید بست لوله برق ، پس از دریافت مشاوره و اطلاعات لازم، اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید. تلفن فروش : ۰۲۱۴۱۸۰۵