جعبه تقسیم چدنی

جعبه تقسیم چدنی

برای انشعاب دادن لوله برق ها از جعبه تقسیم چدنی استفاده می شود. اگر محیطی خطر انفجار داشته باشد از جعبه تقسیم چدنی ضد انفجار که دارای Ip67 , Ip66, Ip65 است استفاده می شود. جعبه های تقسیم چدنی بدون سوراخ هستند و متناسب با هر نوع ساختمان و تأسیساتی دارای ضد آب، ضد آتش و ضد انفجار هستند. در ادامه مقاله کاربرد و ویژگی های جعبه تقسیم چدنی را توضیح می دهیم.

قبل از تعریف و آشنا شدن با جعبه تقسیم؛ تعریف کلی و جامعی از جعبه تقسیم را برای شما بیان می کنیم. جعبه های تقسیم برای انشعاب دادن به سیم های برق در ساختمان ها بکار می روند. جعبه تقسیم معمولا به دو شکل روکار و تو کار استفاده می شوند. جعبه های تقسیم در سایز ها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند و از مواد اولیه مثل پلاستیک، چدن، گالوانیزه، آلومینیوم تولید شده اند. و در شکل های مختلفی مثل مربع، مستطیل، دایره، هشت ضلعی، سقفی برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

جعبه تقسیم چدنی با استفاده از قالب ریختگی چدنی و استاندارد تولید و در ابعاد و سایزهای متنوع قابل ارائه می باشد. از جعبه تقسیم چدنی در لوله کشی روکار برق استفاده و به عنوان محل سربندی کابل ها و دسترسی به آنها در نظر گرفته می شود. سایز لوله ورودی در جعبه تقسیم های چدنی بر اساس استاندارد DIN تولید لوله برق از سایز PG11 الی PG48 ساخته می شود.

سایز لوله ورودی در جعبه تقسیم های چدنی  بر اساس استاندارد BS تولید لوله برق از سایز M20 الی M50 ساخته می شود.

جعبه تقسیم چدنی چیست؟

جعبه تقسیم چدنی همان جعبه تقسیم آلومینیوم است. برای انشعابات الکتریکی در سیم های برقی ساختمان ها و پروژه های عمرانی به کار برده می شوند. جعبه تقسیم از جنس پلاستیک و فلز تولید می شوند و با استفاده از قالب ریخته گری چدنی و استاندارد تولید شده در اندازه و سایز های متنوعی به فروش می رسند.

جعبه تقسیم از موادی مانند کربن، آلیاژ سیلیسیم و آهن تشکیل شده است. برای ساخت جعبه تقسیم چدنی، عملیات ریخته گری به سه صورت ماسه ای، پوسته ای، سرامیکی انجام می شود.

یکی از مزیت های جعبه تقسیم چدنی نسبت به جعبه تقسیم پلاستیکی این است که نور و گرمای آفتاب روی بدنه آن تاثیر نمی گذارد و هم چنین دارای عمر بالا و مقاومت و امنیت بالایی دارند.

جعبه تقسیم چدنی

ابعاد و اندازه جعبه تقسیم

  1. جعبه تقسیم های چدنی سایز ۲۰۰ * ۲۰۰
  2. جعبه تقسیم های چدنی سایز ۱۵۰ * ۱۵۰
  3. جعبه تقسیم های چدنی سایز ۱۰۰ * ۱۰۰

مشخصات جعبه تقسیم چدنی چیست؟

  • جعبه تقسیم چدنی با استفاده از قالب ریخته گری چدنی و استاندارد تولید می شوند.
  • سایز استاندارد لوله ورودی این جعبه ها بر اساس DIN از سایز پی جی ۱۱ تا پی جی ۴۸ ساخته می شوند.
  • سایز استاندارد لوله ورودی بر اساس BS از سایز ام ۲۰ الی ام ۵۰ ساخته می شوند.
  • جعبه تقسیم در سایزها و ابعاد مختلفی تولید می شوند.

معرفی انواع جعبه تقسیم

جعبه تقسیم چدنی دارای انواع مختلفی است که مهمترین انواع آن عبارتند از:

  • جعبه تقسیم سوراخ دار ساده:

اول از همه اینکه آلیاژ این نوع جعبه ها مورد استفاده در کاربرد مهندسی هستند. جعبه تقسیم چدنی سوراخ دار ساده برای لوله کشی تو کار برق ساختمان در شرایط معمولی استفاده می شوند‌. تعداد سوراخ ها با توجه به سایز جعبه، چهار تا شش سوراخ هستند و داخل جعبه تقسیم، قلاویز و رزوه کاری شده است. جعبه تقسیم وزن کمی دارد و مهمترین ویژگی آن مقاوم بودن در برابر حرارت و ضد آب بودن آن است. سایز حفره های جعبه تقسیم چدنی به تربیت ۳۶,۲۹,۲۱,۱۶,۱۱ است.

طول و عرض استاندارد جعبه تقسیم در اندازه های ۱۰ در۱۰، ۱۵ در ۱۰, ۲۰ در ۳۰ ساخته می شوند و عمق جعبه تقسیم چدنی سوراخ دار ۵ تا ۹ سانتی متر است.

  • جعبه تقسیم با آی پی یا بدون سوراخ:

این نوع جعبه تقسیم در محیط هایی با حرارت زیاد استفاده می شوند و در نتیجه ضد انفجار و بدون سوراخ هستند. این نوع جعبه تقسیم ها در برابر ساییدگی و خوردگی مقاوم هستند. آلیاژ بکار رفته در این چدن ها خاصیت ضد زنگ و ضد انفجار دارند. جعبه تقسیم ها با آی پی ۶۶، آی پی ۶۷, آی پی ۶۸ به ترتیب ضد آب، ضد آتش و ضد انفجار هستند. این نوع جعبه تقسیم از قیمت مناسبی برخوردار است و با توجه به موارد بکار رفته در آن دچار تغییر قیمت می شوند. چدن های با آی پی، با آلیاژ چدن‌ های ساده، تفاوت دارند.

جعبه تقسیم چدنی

کاربرد جعبه تقسیم چیست؟

جعبه تقسیم چدنی در کارخانجات و پروژه های ساختمانی و تقسیم انشعاب کاربرد دارد. مهمترین کاربرد جعبه تقسیم عبارتند از:

  • محیط های پر خطر: به دلیل اینکه جعبه تقسیم خاصیت ضد انفجاری دارند در محیط های پر خطر مثل کارخانه های پتروشیمی، محیط های توزیع برق و مراکز نفتی و مواد آتش زا قابل استفاده هستند.
  • محیط های مرطوب: یکی دیگر از کاربردهای جعبه تقسیم به دلیل ضد آب بودن در محیط های مرطوب قابل استفاده هستند مثل کارخانه هایی که واقع در محیط های مرطوب هستند، زیر زمین ها و مناطق با فضای باز استفاده می شوند.
  • ساخت ساختمان: در ساخت و ساز ساختمانی برای مراقبت از تجهیزات برقی از جعبه تقسیم چدنی استفاده می کنند.

ویژگی های جعبه تقسیم چدنی

  • جعبه تقسیم چدنی برای ساخت و ساز های ساختمانی و محافظت و مراقبت از اتصالات برقی استفاده می شوند.
  • به عنوان قسمتی از سیستم کابل کشی ساختمان به کار می روند.
  • برای کابل های الکتریکی، محیطی ایمن و مطمئن فراهم می کنند.
  • در لوله کشی های روکار برق استفاده می شوند.
  • استفاده از جعبه تقسیم باعث می شود افراد به طور مستقیم با کابل های برق ارتباط نداشته باشند.
  • برای محافظت از سیم و کابل های در برابر رطوبت و آب بهتر است از جعبه تقسیم استفاده شود.
  • مدیریت بهتر و آسان تر از سیم ها و کابل های درون ساختمان.
  • از جعبه تقسیم برای محافظت از کابل و سیم ها در برابر گرد و خاک استفاده می کنند.
  • جلوگیری از جویده شدن کابل و سیم توسط جانوران موذی.
  • از جعبه تقسیم برای سربندی کابل ها و دسترسی به آن ها استفاده می کنند.

ویژگی های جعبه تقسیم چدنی

سخن آخر

جعبه تقسیم چدنی ابزاری مفید و کاربردی برای محافظت از سیم و کابل است. به کمک جعبه تقسیم می توانید انشعابات مختلف را برای کاربردهای گوناگون داشته باشید‌. جعبه تقسیم ها در اندازه و جنس های گوناگون تولید می شوند که مناسب با پروژه و فعالیت های خود می توانید از آنها استفاده کنید. در این مقاله بیشتر درباره جعبه تقسیم و کاربرد و مزیت و ویژگی های آن برای شما توضیح دادیم. امیدواریم که برای شما عزیزان این مطالب مفید واقع شده باشد.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵