سینی برق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سینی برق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سینی برق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سینی برق ها به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در صنایع شناخته می شوند. به طور کلی این دسته از تجهیزات به دلیل قابلیت ها و ویژگی های به خصوصی که دارند، امروزه به عنوان جایگزین مناسبی برای لوله های برق به شمار می روند. چرا که سینی کابل ها فضای بیشتری را در اطراف سیم ها و کابل ها ایجاد کرده و به همین دلیل انتقال حرارت و تهویه سیم ها و کابل ها به خوبی انجام می گیرد.

این در حالی است که در لوله های برقی عمدتا سطح تماس سیم ها و کابل ها با هوای موجود در محیط بسیار کمتر بوده و به همین دلیل انتقال حرارت به خوبی صورت نمی پذیرد. از این رو سیم های و کابل های فشار قوی که از طریق لوله های برقی به بخش های مختلف تاسیسات متصل می شوند، بیشتر دچار آسیب دیدگی می شوند.

ویژگی های سینی برق

اتصالات متنوع

به طور کلی برای آنکه بتوان بخش های مختلف یک تاسیسات برقی را از طریق سینی کابل به یکدیگر متصل کرد، باید از اتصالات سینی کابل کمک گرفت. تنوع این اتصالات به گونه ای است که به راحتی می توان مسیر های گوناگونی را ایجاد کرده و روی ان مسیرها سیم کشی و کابل کشی کرد.

مقاومت حرارت بالا

عمدتا متریال به کار رفته در سینی برق، فولاد گالوانیزه شده است. این فلز در برابر حرارت از خود مقاومت زیادی نشان داده و در نتیجه دیرتر آسیب می بیند. همچنین سینی کابل های فولادی، نسوز بوده و در صورت افزایش درجه حرارت محیط، مشتعل نمی شوند.

سینی برق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مقاومت در برابر مواد اسیدی

به طور کلی فولادی که به عنوان متریال سازنده سینی کابل ها به کار گرفته می شود، در برابر مواد اسیدی و خوردگی از خود مقاومت زیادی نشان داده و به همین دلیل از این تجهیزات می توان در تاسیسات برقی کارخانجات تولید کننده مواد شیمیایی و اسیدی استفاده کرد.

مقاومت در برابر رطوبت و زنگ زدگی

از دیگر ویژگی های سینی کابل ها می توان به مقاومت آن ها در برابر رطوبت و خوردگی اشاره کرد. به طور کلی برای آنکه مقاومت سینی کابل در برابر رطوبت افزایش پیدا کند، روی سطح فولاد به کار رفته در آن ها را از طریق فرایند گالوانیزاسیون، پوششی از فلز روی قرار می گیرد. این فلز به طور ذاتی در برابر رطوبت مقاوم بوده و به همین دلیل مانع از خوردگی و زنگ زدگی فولاد می شود.

استحکام بسیار بالا

یکی دیگر از ویژگی های سینی برق فلزی، تحمل وزن بسیار بالا است. از آنجایی که متریال تشکیل دهنده این دسته از تجهیزات برقی، فولاد است، سینی کابل ها استحکام بسیار زیادی داشته و در برابر بارها و ضربه های خارجی از خود مقاومت بسیار زیادی نشان می دهد.

سایز بندی گوناگون

به طور کلی حجم کابل ها و سیم هایی که در مسیرهای گوناگون تاسیسات برقی، به کار گرفته می شود، متفاوت است. به همین دلیل عموما سینی کابل ها دارای ابعاد و اندازه های گوناگونی بوده و هر کدام حجم معینی از سیم ها و کابل ها را تحت پوشش خود قرار می دهند.

طراحی مناسب

طراحی سینی برق ها به گونه ای است که علاوه بر افزایش سطح تماس کابل های تاسیسات برقی با هوا، حجم مناسبی از سیم ها و کابل ها را پوشش دهد‌. از طرفی لبه های این دسته از تجهیزات به کار رفته در تاسیسات برقی به گونه ای ساخته شده که به کابل ها آسیبی وارد نکند.

سینی برق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

انواع سینی برق

به طور کلی با توجه به متریال به کار رفته در سینی کابل ها و همچنین طراحی سینی کابل، تنوع بسیار زیادی در سینی کابل های تولید شده وجود دارد. از انواع سینی کابل ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سینی برق گالوانیزه سرد

یکی از انواع سینی برق های تولید شده، سینی کابل گالوانیزه سرد است. فولاد به کار رفته در این نوع از سینی برق ها عمدتا به روش آبکاری سرد، گالوانیزه شده و در برابر رطوبت مقاوم می شود. در این روش محلولی از نمک فلز روی تهیه شده و روی سطح ورق فولادی، پاشیده می شود. به طور کلی در این روش عمق فلز روی در ورق های فولادی، حدود ۲۵ میکرون است. این عمق از فلز روی، طول عمر سینی برق گالوانیزه را به ۸ سال افزایش می دهد.

سینی برق گالوانیزه گرم

از دیگر روش های گالوانیزاسیون ورق های فولادی، روش گالوانیزاسیون گرم است. در این روش ورق های فولادی در حوضچه فلز روی مذاب فرو برده می شود. از آنجایی که دمای این حوضچه به ۴۵۰ درجه سانتی گراد می رسد، فلز روی در عمق بیشتری از ورق های فولادی نفوذ کرده و به این ترتیب مقاومت آن ها را در برابر رطوبت افزایش می دهد. به طور کلی سینی برق هایی که با این روش، آبکاری می شوند، طول عمری معادل ۳۰ سال خواهند داشت. به این ترتیب می توان گفت که طول عمر این سینی کابل ها بسیار بیشتر از سینی برق گالوانیزه سرد است.

سینی برق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سینی برق رنگی پودری استاتیک

از دیگر انواع سینی برق پر کاربرد در تاسیسات برقی صنایع، می توان به سینی کابل رنگی پودری استاتیک اشاره کرد. همانطور که از نام این سینی کابل ها مشخص است، این نوع از سینی کابل به وسیله رنگ های پودری استاتیکی رنگ می شوند. عمدتا غلظت رنگ این سینی کابل ها به گونه ای تعیین می شود که میزان مقاومت سینی کابل در برابر رطوبت، خوردگی و همچنین اشعه های مضر خورشیدی افزایش پیدا کند.

ساپورت سینی برق

به طور کلی برای آنکه بتوان از سینی کابل ها در تاسیسات برقی صنایع و حتی ساختمان ها استفاده کرد، باید ساپورت به کار گرفته شود. این تجهیزات وظیفه دارند که سینی کابل را به دیوار و یا سقف متصل نمایند. ساپورت ها دارای انواع گوناگونی بوده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

این تجهیزات باید از استحکام بسیار بالایی برخوردار باشد به گونه ای که به راحتی وزن سینی برق و کابل های قرار گرفته روی آن را تحمل کند. همچنین این ساپورت ها نیز باید مانند سینی کابل ها، از طریق فرآیندهای گالوانیزاسیون مقاوم شوند.

به شما بازدید کننده گرامی پیشنهاد می شود با برقراری تماس با کارشناسان کاسپین پایپ در زمینه ی فروش سینی برق ، پس از دریافت مشاوره و اطلاعات لازم، اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.