لوله سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

لوله‌ها از عناصر متعددی ساخته می‌شوند. در عصر حاضر این قطعات از آلیاژهای فلزی نظیر فولاد و استیل کربنی تولید می‌شوند. اما نمونه دیگری از این لوله‌ها که به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند لوله های پلیمری هستند که آنها را با عنوان لوله سفید می‌شناسند. پلیمرهایی نظیر pvc، پلی آمید از جمله ترکیباتی هستند که به عنوان مواد اولیه اصلی برای شکل دهی لوله‌ها به کار گرفته می‌شوند.

لوله های سفید اگرچه از لحاظ مقاومت فیزیکی در سطح لوله گالوانیزه نیستند اما کاربری آنها کاملاً متفاوت است. به همین دلیل در برخی موارد نیازی نیست از لوله های فلزی استفاده کنیم. در ادامه مقاله جزئیات بیشتری را در ارتباط با این لوله‌ها ارائه می‌دهیم تا کاملاً با آنها آشنا شوید.

کاربردهای لوله سفید

لوله سفید کاربری های بسیار متعددی دارد. می‌توان از این لوله‌ها برای انتقال سیالات آب استفاده کرد. اما کاربرد بسیار مهم دیگری که لوله های سفید دارند این است که می‌توانند به عنوان لوله برق نیز مورد استفاده قرار گیرند. لوله برق pvc و همچنین لوله برق پلی آمید دو گونه رایج و بسیار پرفروش از این دسته از قطعات هستند. هر دوی آنها در پروژه های احداث شبکه های کابل کشی کاربردهای وسیعی را دارند. البته می‌توان برای راه اندازی شبکه های لوله کشی برق از لوله فولادی برق نیز استفاده کرد.

در اغلب محیط‌های کم تنش صنعتی به دلیل کاهش هزینه های پروژه معمولاً از لوله های پلیمری استفاده می‌کنند. شما می‌توانید سایزبندی های مختلف لوله سفید را در ارتفاعات سازه در بخش دیوار و حتی سقف نصب کنید. اما به عنوان یک قاعده کلی این نکته را باید در نظر بگیریم که نصب هر نوع لوله ای در ارتفاعات نیازمند اتصالات قوی و کاملا پایداری است، حتی اگر از لوله های سبک مانند لوله پی وی سی برق استفاده کنیم. کابلهای برق نیاز به پشتیبانی و حمایت دارند. لذا لوله سفید بهترین گزینه برای پروژه های کابل کشی هستند.

کاربردهای لوله سفید

لوله سفید به صورت خم سرد

لوله برق خم سرد نیز یکی از لوله های بسیار پرکاربرد برای پشتیبانی و حمایت از کابل های برق می‌باشد. این لوله نیز به دلیل آنکه ساخته شده از پلیمرهای ساختاریافته pvc می‌باشد نیازی به اتصالات لوله ای مختلف ندارد. در واقع آن‌ها می‌توانند بدون اتصالات خم شوند و در مسیرهای مختلف تغییر جهت دهند. لوله سفید خم سرد برای انحراف در ساختار خود نیاز به اعمال حرارت ندارد. حال آنکه برخی از لوله‌ها برای خم شدن با استفاده از تجهیزات خاصی حرارت دهی می‌شوند. اما در ارتباط با این لوله‌ها این قاعده صدق نمی کند.

البته به این معنی نیست که این لوله‌ها به راحتی و با اعمال کمترین نیرو دچار انحراف می‌شوند. معمولاً پیمانکاران برای خمکاری لوله‌ها از فنر های مخصوص استفاده می‌کنند. اصلی ترین وظیفه ای که این فنرها دارند این است که یک انحراف دقیق و با زاویه ملایم را ایجاد می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید سیم و کابل های برق را با حداکثر امنیت در مسیرهای متفاوت هدایت کنید.

تنوع سایز لوله برق pvc

لوله سفید برق pvc در سایزبندی های بسیار متنوعی طراحی و ساخته می‌شوند. اما سه گروه ابعادی از این محصول وجود دارند که آمار فروش بسیار بالایی دارند و در نتیجه در پروژه های مختلف همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سایزها شامل ۱۳، ۱۶ و ۲۱ است. هر کدام از این‌ها از لحاظ متغیرهای مرتبط با ضخامت و وزن با یکدیگر تفاوت دارند.

طبیعتا هرچقدر نمره لوله افزایش پیدا می‌کند بر میزان ضخامت و وزن لوله نیز افزوده می‌شود. نمره های ۱۳ لوله سفید پی وی سی برق دارای ضخامت ۲ میلیمتر می‌باشد. نمره ۱۶ این لوله هم ضخامت ۲٫۵ میلی متر دارد. اما نمره ۲۱ لوله های سفید غالبا دارای ضخامت ۳ میلی متر هستند.

تنوع سایز لوله برق pvc

مزیت استفاده از لوله برق نسوز

تمامی انواع لوله سفید پلیمری به صورت نسوز هستند. یعنی اعمال حرارت نمی تواند باعث خوردگی و از بین رفتن کامل این لوله‌ها شود. تنها امتیاز ویژه ای که این لوله‌ها دارند کاملاً عایق حرارتی هستند. اما این المان در لوله های فلزی وجود ندارد. بنابراین کابلهای برق در بالاترین سطح امنیت و بدون آسیب دیدگی باقی می‌مانند.

در بسیاری از پروژه های کابل کشی در مجموعه های صنعتی که شدت تنش بسیار زیادی وجود دارد این لوله‌ها انتخاب ایده آلی هستند. لوله برق نسوز اگر در معرض ضربه، اعمال نیرو و فشار بالا قرار نگیرد حتی در مواردی از لحاظ امنیتی عملکرد بهتری نسبت به لوله های فلزی دارند. بنابراین می‌توان لوله سفید برق را در گروه لوله های نسوز نیز قرار داد.

انتخاب لوله برق فولادی یا لوله سفید پلیمری؟

یکی از موضوعات اصلی در انتخاب لوله برق، جنس ساختاری آن می‌باشد. همانطور که گفته شد لوله برق در دو نوع فولادی و پلیمری ساخته می‌شود. سوال اصلی اینجاست که از کدام یک برای پروژه خود استفاده کنیم. تشخیص این موضوع کاملاً ساده است. ما باید بدانیم که این لوله‌ها را در چه موقعیتی قرار است نصب کنیم. اگر می‌خواهید کابل های برق را به صورت دفن شده انتقال دهید غالباً لوله گالوانیزه برق انتخاب ایده‌آلی خواهد بود.

پوشش های گالوانیزه این لوله‌ها علاوه بر ضد زنگ کردن بدنه فلزی لوله باعث افزایش طول عمر آن نیز می‌شوند. البته لوله های فلزی می‌توانند به صورت روکار نیز مورد استفاده قرار گیرند. اگر محیط مورد نظر شما به عنوان یک فضای کم تنش اما با رطوبت بسیار بالا تلقی می‌شود لوله های پلیمری گزینه مناسبی هستند.

در نتیجه در فضاهای بسته که همواره مرطوب هستند دیگر نباید نگران زنگ زدگی لوله‌ها باشید. بسیاری از پیمانکاران و مجریان شبکه های لوله کشی برق بهتر می‌توانند تصمیم بگیرند که از چه نوع لوله هایی در پروژه های کابل کشی استفاده کنند.

انتخاب لوله برق فولادی یا لوله سفید پلیمری؟

خرید انواع لوله برق و متعلقات از شرکت پتروکاسپین

در شرکت پتروکاسپین علاوه بر نمونه های مختلف لوله برق از قبیل لوله گالوانیزه برق و لوله پی وی سی می‌توانید به خرید اتصالات لوله برق و متعلقات و لوازم جانبی آن نیز بپردازید. لذا اگر قصد احداث پروژه‌های کابل‌کشی گسترده را دارید، این شرکت می‌تواند پکیج کاملی از قطعات را در اختیار شما قرار دهد تا با سرعت بیشتری بتوانید پروژه خود را تکمیل و به اتمام برسانید. مشتریان گرامی جهت دریافت اطلاعات فنی در مورد لوله‌ها و همچنین آگاهی از لیست قیمت با کارشناسان ما در تماس باشند.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵