لوله فلکسی برق

متنوع ترین مدلهای لوله فلکسی برق؛ کاملا استاندارد

انواع لوله فلکسی برق و ویژگی های آن ها

لوله فلکسی برق از جمله تجهیزات پر کاربرد در صنایع ساختمانی و تولیدی است که عمدتا به عنوان روکش محافظ سیم ها و کابل ها در تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی سیم ها و کابل های مورد استفاده در تاسیسات برقی ساختمان ها در برابر عوامل محیطی از قبیل برخورد اجسام نوک تیز و همچنین رطوبت موجود در محیط ضعیف هستند.

به همین دلیل عمدتا برای محافظت از آن ها و نیز راحت تر کردن روند سیم کشی آن ها را در لوله هایی تحت عنوان لوله های برق قرار می دهند. یکی از انواع لوله های برق، لوله فلکسی برق است. این لوله به نسبت سایر لوله های برق موجود در بازار از انعطاف بیشتری برخوردار بوده و همچنین به علت وجود فلز در ساختار خود استحکام بسیار بالایی نیز دارد.

کاربرد لوله فلکسی برق

به طور کلی اصلی ترین وظیفه لوله های برق محافظت از کابل ها و سیم های موجود در تاسیسات برقی است. اما لوله فلکسی به دلیل ویژگی های به خصوصی که دارد، بیشتر به منظور محافظت از کابل ها و سیم هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در محیط های غیر مسقف قرار دارند. به این ترتیب عمدتا از این لوله ها به منظور محافظت از سیم ها و کابل های دوربین های مدار بسته استفاده می شود.

ساختار استاندارد لوله فلکسی برق

بسیاری از تجهیزات و وسایلی که برای سیم کشی برق مورد استفاده قرار می‌گیرند در وهله اول باید طبق اصول و قواعد استاندارد بین المللی طراحی و ساخته شوند. به همین دلیل کارگاه های تولیدی نمی توانند هر نوع متریال و مواد اولیه و همچنین هر میزان سایز را برای ساخت این لوله‌ها در نظر بگیرند. زیرا آنچه که در شبکه های سیم کشی برق اهمیت دارد امنیت پروژه است. زیرا هر محصولی حتی یک لوله برق استاندارد نباشد عملا نمی توان امنیت پروژه را تأمین کرد.

بسیاری از سازمان‌ها و مجموعه های بین المللی با انجام بررسی های تخصصی المانهایی را اعلام می‌کنند که بخشی از آن مرتبط با فرایند ساخت لوله فلکسی برق است. از آنجایی که مهندسان و کارشناسان تولید برنامه ریزی های خود را بر اساس رفرنس های اعلام شده توسط سازمان های استاندارد در پیش می‌گیرند.

در نتیجه این اطمینان وجود دارد که لوله های فلکسیبل می‌توانند بدون مشکل مسیر همواری را برای سیم های برق فراهم کنند. از جمله موارد مهمی که در حوزه استاندارد تعریف شده است و در زمان خرید لوله خرطومی نیز باید به آن توجه کنیم شامل المان های ذیل است:

  • متریال و مواد اولیه

متریال و مواد اولیه در ساخت لوله فلکسی برق بسیار حائز اهمیت است. این لوله‌ها باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشند لذا نمی توان از آلیاژهای متفرقه استفاده کرد. در حال حاضر برای ساخت لوله فلکسیبل فلزی از ورقهای فولادی گالوانیزه شده استفاده می‌شود. برخی از شرکت‌ها از آلومینیوم نیز استفاده می‌کنند. در مورد نمونه های پلاستیکی نیز از مواد پلیمری پی وی سی که به صورت ساختار یافته و نسوز فراوری شده اند، به کار گرفته می‌شود. بنابراین طبق استاندارد برای ساخت لوله فلکسی پلاستیکی و فلزی حتما از این مواد اولیه استفاده خواهد شد. البته برای نمونه های فلزی ممکن است از آلیاژهای استنلس استیل نیز استفاده شود.

  • ابعاد ساختاری محصول

یکی دیگر از مواردی که در سازمانهای استاندارد کاملا تعریف شده است سایز دقیق لوله خرطومی‌ها می‌باشد. سیم هایی که درون لوله خرطومی قرار می‌گیرند نباید کاملا مماس و هم سایز با لوله‌ها باشند. به عنوان مثال اگر سایز یک لوله نمره ۱۶ است حتما باید قطره داخل آن برابر ۱۶ میلی متر باشد. لذا نمی توان بدون توجه به نمره لوله هر نوع سایزی را برای آن در نظر گرفت. یعنی اگر شرکت های تولید کننده بدون توجه به استانداردهای تعریف شده به تولید سایز ۱۷ میلیمتری لوله بپردازند درواقع خارج از استاندارد عمل کرده اند.

  • کاربری لوله

لوله خرطومی برای موقعیت های خاص طراحی و ساخته شده است. بنابراین در هر پروژه قابل استفاده نیستند. به طور مثال اگر می‌خواهید در یک فضای صنعتی به هدایت انواع کابل برق بپردازید نمی توانید بدون توجه به المان های استاندارد این لوله‌ها را به کار بگیرید. زیرا کابل های برق تجهیزات پشتیبانی دیگری همچون لوله فولادی برق و همچنین سینی کابل دارند. پس باید نوع کاربری لوله نیز کاملا در موقعیت صحیح خود رعایت شود.

لوله فلکسی برق

از دیگر کاربرد های لوله فلکسی برق، می توان به محافظت سیم ها و کابل های تجهیزاتی اشاره کرده که دائما در حال لرزش و حرکت هستند. به طور کلی زمانی که دستگاهی در حال حرکت و یا ارتعاش باشد، تمامی تجهیزات ثابت موجود در سیستم به خصوص لوله های برقی را تحت بارهای نوسانی و ارتعاش قرار می دهد. در صورتی که در این تجهیزات ار لوله ای معمولی به عنوان محافظی برای کابل ها و سیم های برقی استفاده شود، پس از مدتی این لوله ها آسیب دیده و باید تعویض گردند. به این ترتیب عمدتا در این سیستم ها از لوله فلکسیبل برق استفاده می شود. این لوله به دلیل انعطاف پذیری بسیار بالایی که دارد به خوبی ارتعاشات سیستم را جذب کرده و دیرتر دچار شکستگی می شود.

ویژگی های لوله فلکسی

عمدتا در لوله فلکسی برق از ورق های فولادی گالوانیزه شده استفاده می گردد. عمل گالوانیزاسیون روی این ورق ها سبب می شود که پوششی از فلز روی، بر سطح ورق فلزی قرار گرفته و به این ترتیب مقاومت آن در برابر رطوبت و سایش به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند. از دیگر ویژگی های این دسته از تجهیزات می توان به انعطاف پذیری بسیار بالای آن ها اشاره کرد.

طراحی به خصوص این لوله ها سبب می شود که لوله فلکسی برق از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار باشد. از آنجایی که در ساختار این دسته از تجهیزات برقی، از فولاد استفاده شده، این لوله ها در برابر ضربات و همچنین سایش مقاومت زیادی از خود نشان می دهند. لوله فلکسی برق قابلیت اتصال به زمین را داشته و در صورتی که سیم زخمی شده و با لوله تماس پیدا کند، جریان برق را به سمت زمین هدایت می کند.

لوله فلکسی برق

سایز بندی لوله فلکسی

به طور کلی سایز و اندازه های لوله برق متناسب با تعداد و مقطع سیم ها و کابل هایی که در تاسیسات برقی مورد استفاده قرار می گیرد، تعیین می شود. به همین منظور عمدتا برای اینکه محدودیتی برای استفاده از این نوع از لوله ها در تاسیسات برقی وجود نداشته باشد، لوله های فلکسی برق در سایز های ۴، ۶، ۱۱، ۱۳، ۱۶، ۲۱، ۲۵، ۲۹، ۳۶، ۴۲ و غیره تولید می شوند.

انواع لوله فلکسی برق

به طور کلی ماده اصلی تشکیل دهنده لوله فلکسی برق، ورق های فولادی گالوانیزه شده است. این ورق ها در حوضچه های مذاب فلز روی قرار گرفته و پوششی از این فلز سطح آن ها را می پوشاند. به این ترتیب مقاومت آنها در برابر رطوبت افزایش پیدا می کند. عمدتا لوله های فلکسی برق به واسطه طراحی به خصوصی و ویژگی های ظاهری که دارند، به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند:

لوله های فلکسی روکش دار

این نوع از لوله خرطومی فلزی، دارای پوششی از جنس پی وی سی است. این روکش از فلز به کار رفته در این نوع از لوله های برق در برابر رطوبت و همچنین تابش اشعه های مضر خورشیدی محافظت می کند. به این ترتیب لوله های فلکسی روکش دار عموما طول عمر بیشتری نسبت به سایر لوله های برق موجود در بازار دارند.

لوله فلکسی برق

لوله های فلکسی بدون روکش

نوع دیگری از لوله فلکسی برق، لوله خرطومی بدون روکش است. در ساختار این نوع از لوله های برق، پوششی از پی وی سی قرار ندارد. اما از آنجا که روی سطح فلز به کار رفته در لوله فلکسیبل، از طریق فرایند گالوانیزاسیون پوششی از فلز روی قرار گرفته است، این لوله به مراتب بیشتر از سایر لوله ها در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد. با این حال مقاومت این نوع از لوله های فلکسیبل در برابر رطوبت به نسبت لوله های فلکسیبل روکش دار کمتر بوده و به همین دلیل عمدتا در محیط های سرپوشیده مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت لوله فلکسی برق با لوله های پی وی سی

نوع دیگری از لوله های برق پر کاربرد در تاسیسات برقی، لوله های پی وی سی هستند. در ساختار این نوع از لوله های برق، به هیچ عنوان از فلز استفاده نشده و تمام آن از مواد پلیمری ساخته شده است. به طور کلی این دسته از تجهیزات برقی، به نسبت لوله های فلزی و فلکسیبل، وزن کمتری دارند و به راحتی قابل نصب هستند. اما به دلیل آنکه پی وی سی به طور ذاتی در برابر نیروهای خارجی چندان مقاوم نیست، با کوچکترین ضربه ای می شکنند.

در مقابل لوله های فلکسیبل قرار دارد. این لوله ها مانند لوله های پی وی سی برق خرطومی از انعطاف پذیری بسیاری بالایی برخوردار هستند. لوله فلکسی برق به علت وجود فولاد در ساختار خود، در برابر فشار ها و نیروهای خارجی مقاومت بسیار زیادی نشان می دهد. به همین دلیل عمدتا این نوع از تجهیزات تاسیسات برقی در محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند.

مزیت انعطاف پذیر بودن لوله فلکسی برق

یکی از امتیازات ارزشمندی که لوله فلکسی برق دارد این است که دارای یک ساختار انعطاف پذیر است. این ویژگی شرایطی را برای پروژه شما به وجود می آورد که بدون استفاده از انواع اتصالات به هدایت و مسیریابی سیم های برق بپردازید. همانطور که میدانید یکسری از تجهیزات پایپینگ با عنوان انواع لوله فولادی برق وجود دارد که از لحاظ درجه سختی بسیار مقاوم تر از لوله فلکسی برق هستند.

اما این قطعات برای نصب و اجرا در یک سازه نیاز به اتصالات متعدد دارند. در واقع شما باید اتصالات لوله ها را جداگانه تهیه کنید و برای اجرای هر نوع پروژه مورد استفاده قرار دهید. اما لوله فلکسیبل سیم برق نسبت به لوله های فولادی برق هم ظریف تر هستند و هم وزن پایین تری دارند. اما این لوله ها به هیچگونه اتصالات جداگانه ای نیاز ندارند. لذا شما با سرعت بیشتری می توانید سیم های برق را در مسیرهای تعیین شده هدایت کنید.

در واقع این موارد را نمی توان جزو برتری این لوله ها نسبت به لوله فولادی در نظر گرفت. چرا که کاربرد آنها با یکدیگر کاملاً متفاوت است. منعطف بودن لوله فلکسی برق باعث می شود تا کلیه تغییر جهت های ضروری را در مسیر سیم کشی برق ایجاد کنید.

مزیت انعطاف پذیر بودن لوله فلکسی برق

کاربری سهل و آسان لوله فلکسی برق

یکسری ویژگی های ساختاری در لوله فلکسیبل برق وجود دارد که باعث می شود تکنسین های اجرای پروژه به راحتی از این قطعات پشتیبانی سیم برق استفاده کنند. یکی از این ویژگی ها در واقع وزن پایین آنهاست. این وزن پایین به دلایل مختلفی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به ضخامت اندک و نوع متریال ساخت اشاره کرد. شما در هر زمانی که بخواهید متناسب با نقشه پروژه خود می توانید این لوله ها را در مسیر مشخص شده خود کات کنید.

برای نصب آن ها در ارتفاعات سازه روند سخت و پیچیده ای در پیش نخواهید داشت. همانطور که گفته شد وزن پایین آنها یکی از عواملی است که باعث می شود تا شما از اتصالات سازه ای ضعیف تری برای نگه داشتن این لوله ها در سازه استفاده کنید. بعد از ساخت و تولید نهایی غالباً لوله فلکسی برق به صورت رول شده یا همان کلاف لوله ای در خواهند آمد. لذا حجم گسترده ای از آنها با متراژ بسیار بالا را میتوان به فروش رساند. به بیان دیگر شرایط حمل و نقل آنها نیز بسیار آسان خواهد بود.

اتصالات رایج لوله فلکسی برق

قطعات اتصال دهنده ای که معمولا در انتهای لوله فلکسی برق نصب میشود گلند لوله فلکسیبل می باشد. این قطعات اتصال دهنده زمانی بکارگیری می شوند که شما میخواهید لوله ها را به تجهیزات برقی دیگر از قبیل انواع تابلو برق و تجهیزات الکترونیکی و شبکه ای متصل کنید. خوشبختانه گلند های فلزی به گونه ای طراحی شده اند که بیشترین سازگاری و هماهنگی را بر روی لوله فلکسی برق دارند.

هدف از استفاده این قطعات اتصال دهنده در واقع محافظت از محل اتصال سیم برق به تجهیزات الکترونیکی می باشد. علاوه بر این گلند های لوله فلکسی متناسب با سایز لوله ها تغییر می کنند. از لحاظ ساختار به چندین نوع مختلف طبقه بندی می شوند که هر کدام برای اهداف مشخصی بکارگیری می شوند. گلند ها از قطعات مکمل برای لوله های فلکسیبل محسوب می شوند.

نوع اتصال آنها به لوله ها به شکلی انجام می شود که اگر به هر طریقی لوله های فلکسی برق تحت کشش قرار گرفت به راحتی از محل اتصالات یا همان گلند ها جدا نشوند.

مقاومت حرارتی بالای لوله فلکسی برق

اصولاً یکی از عواملی که می‌تواند به شدت سیم ها و کابل های برق را در یک ساختمان مسکونی، تجاری و دیگر سازه های صنعتی تهدید کند موضوع آتش سوزی و اتفاقاتی از این قبیل میباشد. لوله فلکسی برق در برخی از نمونه های خود از دو متریال فلزی در بخش مرکزی خود و همچنین یک لایه پلیمری نسوز در قسمت خارجی طراحی و ساخته میشود.

قسمت لوله فلزی که خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارد از ورقه های فلزی بسیار مقاوم ساخته شده است که می‌تواند در برابر تنش های فیزیکی از سیم های برق محافظت کند. همچنين لایه نهایی لوله فلکسی برق از جنس پلیمرهای با چگالی بالا می باشد که به خوبی می تواند در برابر حرارت مقاومت کند.

در نتیجه بروز آتش سوزی در محیط هایی که این لوله ها وجود دارد هیچ آسیبی به سیم های موجود درون لوله وارد نمی کند. روکش های لوله های فلکسیبل علاوه بر نسوز بودن به خوبی می توانند از نفوذ سیالات به داخل لوله جلوگیری کنند. اگر به هر طریقی مجبور شدید که این لوله ها را در فضای باز نصب کنید می توانید این اطمینان را داشته باشید که سیم های برق در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت خواهند شد. مهم تر از آن عوامل محیطی از قبیل گرد و غبار و باران نیز نمیتواند منجر به صدمه به سیم های برق شود.

اتصالات رایج لوله فلکسی برق

اهمیت انتخاب سایزهای مناسب لوله برای پروژه سیم کشی

در یک پروژه سیم کشی برق ساختمان ممکن است از چندین سایز مختلف لوله فلکسی برق استفاده کنید که این مورد بستگی به حجم سیم های کار گذاشته شده در یک مسیر واحد دارد. با توجه به آنکه سایزهای بسیار متنوعی از این لوله ها تولید می شود لذا شما هیچ محدودیتی برای انتخاب سایز ایده آل لوله ها نخواهید داشت.

اما نکته مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که در زمان خرید توجه بسیار زیادی به سایز لوله ها داشته باشید. به عنوان مثال اگر حجم سیم های برق در یک مسیر بالا باشد و شما بخواهید از یک لوله سایز کوچک برای پشتیبانی و حفاظت از این حجم از سیم استفاده کنید نه تنها سیم های برق آسیب خواهند دید بلکه عملیات برق رسانی نیز به خوبی انجام نخواهد شد.

خرید لوله پشتیبان سیم برق از شرکت پترو کاسپین

شرکت پتروکاسپین در ویترین خود طیف گسترده ای از انواع لوله برق از قبیل لوله فولادی، لوله pvc نسوز، انواع لوله فلکسیبل یا همان لوله های خرطومی را دارد. هر کدام از اینها از بالاترین سطح کیفیت برخوردار هستند که شما می توانید با قیمت مقرون به صرفه به خرید آنها از این شرکت بپردازید. کارشناسان ما می تواند بهترین رهنمودها و مشاوره های تخصصی را به منظور داشتن یک خرید موفق ارائه دهند.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵