لوله فولادی درزدار

لوله فولادی درزدار چه ویژگی هایی دارند؟

لوله فولادی درزدار چه ویژگی هایی دارند؟

لوله فولادی درزدار به گونه ای طراحی شده است، که نیاز تاسیسات صنایع مختلف را برطرف سازد. به طور کلی لوله درزدار کاربرد های بسیار گوناگونی داشته و در صنایع مختلف قابل استفاده است. به طور مثال از لوله های فولادی عمدتا در صنایع نفت و گاز برای انتقال سیالاتی با فشار کم استفاده می شود. همچنین این لوله ها در تاسیسات برقی ساختمان ها و صنایع مختلف کاربرد بسیار گسترده ای دارند.‌ با پیشرفت تکنولوژی، لوله فولادی درزدار به مرور بهبود پیدا کرده و در صنایع گوناگونی از قبیل معدن، انتقال گاز، ساخت و ساز، کشتی سازی، سازه های فلزی و بسیاری از صنایع دیگر به کار گرفته شده است.

نحوه تولید لوله فولادی درزدار

به طور کلی برای آنکه بتوان لوله مناسبی را تولید کرد عموما از ورق های فولادی استفاده می گردد. عمدتا ضخامت این ورق ها متناسب با ضخامت ورق های فولادی تعیین می شود. پس از آنکه ورق فولادی با ترکیب شیمیایی و ضخامت مشخص تعیین گردید، سطح آن را به واسطه آب و سایر محلول های تمیز کننده، از هر گونه آلودگی و زنگ زدگی پاک می کنند.

سپس ورق های فولادی تحت عملیات نورد سرد و گرم قرار گرفته و به این ترتیب ورق های فولادی سطح مقطع دایره ای شکل را ایجاد می کنند. سپس برای آنکه دو سر انتهای ورق ها به یکدیگر متصل شود، ورق ها تحت عملیات جوشکاری قوس الکتریکی قرار می گیرند. در این عملیات عموما به سه مرحله تقسیم بندی می شود:

  • آماده سازی لبه ها
  • شکل دهی به لبه های ورق
  • جوشکاری

لوله فولادی درزدار

بازرسی لوله فولادی درزدار

به طور کلی برای آنکه بتوان محصولی با کیفیت بالا تولید کرد، باید در طول فرآیند ساخت، مدام مورد پایش و بررسی قرار گیرد و در صورتی که محصول تولید شده دارای نقص و مشکل باشد از عرضه آن جلوگیری شود. لوله فولادی درزدار هم از این قاعده مستثنی نیست و باید در طول فرایند تولید و حتی پس از تولید باید مورد بازرسی قرار گیرد. به طور کلی بازرسی فرآیند تولید لوله به چهار طریق انجام می پذیرد:

بازرسی طرح ها پیش از تولید

در این فرآیند بازرسی عموما بازرس نقشه ها و طرح های ترسیم شده را مورد ارزیابی قرار داده و عیوب آن ها را برطرف می کند.

بازرسی فرآیند تولید

در این فرآیند بازرسی باید در طول فرایند ساخت، لوله مدام تحت پایش و بازرسی قرار گیرد. به طور کلی در این مرحله عیوب موجود از طریق بازرسی چشمی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

بازرسی لوله پس از تولید

به طور کلی در این مرحله از فرآیند بازرسی، لوله از طریق انواع آزمایش های غیر مخرب تحت بازرسی قرار می گیرد. به طور کلی تست های غیر مخرب، تست هایی هستند که به دقت لوله ها را مورد بررسی قرار داده و در عین حال هیچگونه آسیبی به آن ها وارد نمی کنند. از جمله این تست ها می توان به تست التراسونیک و مایع نافذ اشاره کرد.

لوله فولادی درزدار

بازرسی از لوله در هنگام انجام کار و به صورت دوره ای

به طور کلی تمام وسایل و تجهیزات مکانیکی دارای طول عمر مشخصی هستند و پس از مدتی از بین می روند. به همین دلیل باید به صورت دوره ای تحت بازرسی قرار بگیرند و در صورت بروز مشکل، تعویض گردند.

تفاوت لوله درزدار و لوله مانیسمان

به طور کلی لوله های فولادی موجود در صنعت به دو دسته لوله فولادی درزدار و لوله فولادی بدون درز یا مانیسمان تقسیم بندی می شوند. این دو لوله با توجه به فرایند ساخت متفاوتی که دارند، دارای خواص متفاوتی بوده و به همین دلیل کاربرد های گوناگونی دارند. به طور کلی لوله فولادی درزدار عمدتا از ورق های فولادی ساخته می شوند. این در حالی است که برای تولید لوله های بدون درز عمدتا از طریق شمش های فولادی ساخته می شوند. این شمش ها به طور تناوبی و رفت و برگشتی از میان غلتک های به خصوصی عبور داده می شوند و به این ترتیب ضخامت و طول آنها تغییر پیدا می کند.

به طور کلی لوله فولادی بدون درز به دلیل عدم استفاده از فرآیند جوشکاری در تولید آن، عمدتا در برابر فشار های خارجی و داخلی از خود مقاومت بیشتری نشان می دهد. این در حالی که که لوله فولادی بدون درز، به دلیل وجود تنش پسماند در درز جوش خود، از مقاومت چندانی در برابر فشار برخوردار نیست. به همین دلیل عمدتا از لوله فولادی مانیسمان عمدتا در دیگ های بخار و صنایع نفت و گاز استفاده شده و از لوله فولادی درزدار در کاربری های معمولی استفاده می شود.

انواع لوله فولادی درزدار

به طور کلی بر حسب فرآیند تولید لوله بدون درز، عموما لوله های فولادی به سه دسته گوناگون تقسیم بندی می شوند.

  • لوله فولادی درزدار ماهیچه ای
  • لوله فولادی درزدار اسپیرال
  • لوله فولادی با درز مخفی

اتصالات لوله فولادی درزدار

به طور کلی برای آنکه بتوان مسیرهای گوناگونی را توسط لوله های فولادی اجرا کرد، باید از اتصالات گوناگونی استفاده گردد. از جمله اتصالات لوله فولادی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زانویی های ۴۵ و ۹۰ درجه

این دسته از اتصالات لوله فولادی درزدار باعث می شوند که مسیر لوله کشی از راستای خود ۴۵ یا ۹۰ درجه منحرف شود. به این ترتیب به کمک این اتصالات به راحتی می توان مسیر های دارای پیچ و خم زیاد را لوله کشی کرد.

 

لوله فولادی درزدار

بوشن ها

همانطور که می دانید لوله های فولادی درزدار عموما مطابق با استاندارد های روز دنیا و در ابعاد و اندازه های مشخص تولید می شوند. به همین دلیل نمی توان مسیر های طولانی را تنها با یک شاخه، لوله کشی کرد. به این ترتیب عموما از بوشن ها برای اتصال لوله های فولادی به یکدیگر استفاده می شود. این دسته از اتصالات قادر هستند دو شاخه لوله را به یکدیگر متصل کنند.

تبدیل ها

گاهی اوقات متناسب با نقشه طراح تاسیسات، سطح مقطع لوله های فولادی باید در طول مسیر کاهش یا افزایش پیدا کنند. این کار عمدتا به وسیله تبدیل ها میسر خواهد بود. به طور کلی این دسته از اتصالات لوله فولادی درزدار وظیفه دارند تا دو شاخه لوله با ابعاد متفاوت را به یکدیگر متصل کنند.

به شما بازدید کننده گرامی پیشنهاد می شود با برقراری تماس با کارشناسان کاسپین پایپ در زمینه ی فروش لوله فولادی درزدار ، پس از دریافت مشاوره و اطلاعات لازم، اقدام به خرید محصول مورد نظر خود نمایید.