لوله های pvc - لوله های پلاستیکی

لوله های PVC

ابعاد ساختاری لوله های pvc

لوله های pvc در پروژه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که از مهمترین آنها می توان به عملیات های مرتبط با نصب لوله pvc برق اشاره کرد. در این گونه پروژه ها موضوع ابعاد و سایز در لوله ها فوق‌العاده اهمیت دارد. تفاوتی ندارد که لوله از جنس فلز و یا از جنس پلیمرهای pvc باشد در هر دو حالت ما باید مقوله سایز قطعات را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم بهترین و صحیح ترین انتخاب را در حین خرید داشته باشیم.

به طور کلی سه متغیر را می توان برای معرفی ابعاد لوله های pvc در نظر گرفت که عبارتند از قطر لوله، ضخامت لوله و همچنین وزن لوله می باشد. میان این سه متغیر می‌تواند یک ارتباط مستقیم وجود داشته باشد به گونه ای که با افزایش قطر لوله طبیعتاً بر وزن آن افزوده خواهد شد. لذا با افزایش این دو متغیر لازم است که ضخامت لوله نیز ارتقا یابد زیرا با سنگین شدن لوله ها باید ضخامتی را در نظر بگیریم تا لوله ها دچار شکستگی یا ترک نشوند.

آنچه که اهمیت دارد این است که شما باید حجم کاری یا پروژه خود را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید. لوله هایی که دارای قطر بیشتری هستند مجرای بزرگتری دارند و می توانند عناصر بیشتری را از خود عبور دهند. در ادامه به تفصیل در مورد این سه متغیر در لوله های pvc به طور دقیق اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد.

قطر لوله های pvc

قطر لوله های pvc اولین متغیری است که در واقع جزو اولویت ها محسوب می شود. به بیان دیگر سایز اسمی لوله ها را معمولاً با عنوان قطر لوله ها بیان می کنند. زمانی که شما می گویید یک لوله دارای سایز ۲ اینچ می باشد یعنی قطر لوله چنین مقداری است. در هنگام خرید نیز فروشنده از شما می پرسد که چه قطری از لوله ها را میخواهید.

به همین دلیل متغیرهای ضخامت و وزن به صورت استاندارد در زمان تولید تنظیم شده است و شما نمی توانید تغییری در آن ایجاد کنید. اما قادر هستید با انتخاب قطرهای مختلف لوله، سایزهای گوناگونی را خریداری کنید. لوله های pvc از لحاظ قطر دارای یک طیف بسیار گسترده ای هستند.

واحد اندازه گیری قطر لوله ها می تواند به میلی متر، اینچ یا سانتی متر باشد. با توجه به تصویب استانداردهای جهانی معمولاً لوله ها را با معیار اینچ مورد سنجش قرار می دهند. به همین دلیل ابعادی که ما در ادامه ذکر می کنیم همگی به اینچ می باشد. این لوله ها دارای قطرهای ½ ، ¾ ،۱ ، ¼ ۱ ، ۱/۲ ۱ ، ۲ ، ½ ۲ ، ۳ ، ۴ ، ۵ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۶ اینچ هستند.

لوله های pvc

ضخامت لوله های pvc

اینکه لوله های pvc از متریال پلیمری ساخته شده اند دلیل بر آن نمی شود که از مقاومت و سختی پایینی برخوردار هستند. البته با توجه به نوع استفاده ای که دارند معمولاً مقاومت خوبی از خود در محیط های مختلف نشان می دهند. اما موضوع ضخامت نیز تا حدی می‌تواند بر روی استحکام و دوام این لوله ها تاثیر مستقیم بگذارد. همانطور که گفته شد با افزایش سایز لوله یا قطر آن مقداری نیز بر ضخامت لوله افزوده می شود.

در فرایند تولید اگر متغیرهای قطر و ضخامت از لحاظ ارتقا ابعادی موازی یکدیگر حرکت نکنند محصول نهایی استانداردهای لازم را نخواهد داشت و در نتیجه در زمان استفاده در پروژه های مختلف نیز دچار شکست ساختاری خواهد شد. بنابراین اهمیت دارد که ضخامت کاملاً استانداردی برای این لوله ها در نظر گرفته شود. ضخامت این لوله ها معمولاً برابر ۱/۵، ۱/۸، ۱/۹، ۲، ۲/۲، ۲/۴، ۲/۵، ۳، ۳/۲، ۳/۷، ۴، ۴/۳، ۴/۹ و ۶/۲ میلیمتر می باشد.

هر کدام از این ضخامت ها بر روی سایز خاصی از لوله ها پیاده سازی می شود. به عنوان مثال لوله برق پی وی سی که دارای قطر ۲۰ میلیمتر می باشد از لحاظ ضخامت برابر ۱/۵ میلی متر است.

وزن لوله های پی وی سی

با توجه به تغییراتی که در ابعاد قطر و ضخامت لوله های pvc ایجاد می‌شود کاملاً طبیعی است که بر وزن این لوله ها افزوده شود. البته این وزن در قیاس با انواع لوله برق فولادی بسیار پایین می باشد چرا که ترکیبات پلیمری یا پلاستیکی در مقابل لوله های فولادی چگالی کمتری دارند و در نتیجه سبکتر می باشند.

از طرفی سبک بودن لوله ها باعث می شود تا مراحل نصب و اتصال آنها به راحتی انجام شود. اما اگر میخواهید در محیط های بسیار پرتنش از لوله ها استفاده کنید بهتر است نوع فلزی آن را انتخاب کنید تا در برابر عوامل آسیب زننده محیط دچار شکنندگی و تخریب ساختاری نشوند.

با توجه به اینکه این لوله ها در شاخه های ۶ متری تولید می شوند در نتیجه وزن هایی که در ادامه ذکر می شود همگی در همین متراژ می باشد. وزن لوله های pvc برابر ۰/۹، ۱، ۱/۱، ۱/۳، ۱/۵، ۱/۸، ۱/۹، ۲/۷۵۰، ۳/۱، ۴/۶، ۵/۶، ۶/۴ و الی ۴/۲ کیلوگرم می باشد. البته وزن این لوله های pvc در ابعاد مختلف بسیار گسترده می باشد که به جهت طولانی بودن ابعاد برخی از مهمترین آنها را ذکر کردیم.

اما در زمان خرید، تمامی اطلاعات از جانب فروشنده به صورت دقیق و با جزئیات کامل در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا بهترین تصمیم را بتوانید در زمان خرید بگیرید. در این وزن پایین تکنسین های نصب لوله فرآیند بسیار سهل و آسانی را در پیش خواهند داشت. چرا که حمل این لوله ها راحت تر خواهد بود و شما میتوانید به صورت انفرادی آنها را از محلی به محل دیگر جابجا و در ناحیه مناسب خود نصب کنید.

لوله های pvc

مزاياي لوله هاي PVC

  1. اتصال لوله های برق PVC  و قطعات آن بسيار آسانتر و سريعتر از ساير لوله ها انجام مي شود .
  2. در نصب روكار احتياجي به رنگ آميزي ندارند .
  3. داراي وزن سبك هستند و به راحتي در بين سقف كاذب و مكانهايي كه دسترسي بدان مشكل است نصب مي شود .
  4. در مقايسه با لوله هاي ديگر قطر خارجي كمتري داشته و به راحتي در داخل ديوار جاسازي و اجرا مي شود .
  5. در برابر مواد شيميايي از مقاومت بالايي برخوردار هستند .

لوله های PVC از نوع خشك در دو نوع فشار ضعيف به رنگ خاكستري و متمايل به آبي و فشار قوي به رنگ خاكستري روشن توليد مي شوند .

كاربرد لوله های PVC فشار ضعيف در لوله كشي تهويه آب باران و اتصال براي آب باران بالكنها و لوله هاي اتصالي توالتها است اما كاربرد لوله هاي PVC فشار قوي در سيستمهاي فاضلاب ساختمان به عنوان لوله هاي عمودي و جمع آوري كننده و لوله تخليه اصلي فاضلاب است .

معايب لوله های PVC

  •  لوله هاي پي وي سي خشك در برابر سرما بسيار حساس و شكننده مي باشند .
  • لوله هاي پي وي سي در برابر حرارت زياد فرم و استحكام خود را از دست مي دهند .
  • به علت قدرت مقاومت كم جداره اين نوع لوله ها بايستي از فنر لوله بازكني براي گرفتگي مجراي لوله ها استفاده نمود .
  • در برار نيروهاي خارجي داراي مقاومت كمتري هستند

لوله های pvc

نكته ۱ :‌ اتصال لوله PVC بر حسب نوع لوله و اتصالات به روشهاي مختلف انجام مي شود كه نوع اتصال چسبي متداولتر است .

نكته ۲ : اتصال حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقيقه به هيچ وجه نبايستي حركت داده شود تا سفت گردد.

مشاوره قیمت و خرید انواع لوله از شرکت پتروکاسپین

مشتریان گرامی می توانند جهت دریافت اطلاعات دقیق در مورد انواع لوله های pvc و همچنین لوله های فلزی با کارشناسان این شرکت تماس حاصل فرمایند. قیمتی که برای محصولات در نظر گرفته شده است همواره متعادل نسبت به بازار می باشد. بنابراین شما می توانید یک حجم گسترده ای از این لوله ها را در ازای پرداخت هزینه ای مناسب خریداری کنید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵