پیچ یوبولت چیست؟ کاربردها، انواع، نحوه نصب

پیچ یوبولت چیست؟ کاربردها، انواع، نحوه نصب

پیچ یوبولت یک قطعه اتصال دهنده U شکل است که در انتهای آن رزوه هایی با ابعاد مشخص وجود دارد. این قطعات غالباً به عنوان تکیه گاه در صنایع لوله کشی و نصب و راه اندازی خطوط لوله مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر به عنوان پر کاربرد ترین و در عین حال ساده ترین قطعات پشتیبانی برای شبکه های لوله کشی هستند. این قطعات نیرو و وزن لوله‌ها را در زمان نصب روی سازه خنثی می‌کنند.

به واسطه ساختار منحصر به فردی که دارند به خوبی بر روی لوله های استیل سوار می‌شوند. انتهای آن نیز به دلیل رزوه ای بودن با استفاده از مهره محکم می‌شود. بست یوبولت از لحاظ ابعادی و سایز و همچنین ضخامت نمونه های مختلفی را دارند که هر کدام از آنها بنا به اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای پیچ یوبولت

پیچ یوبولت کاربردهای بسیار گسترده ای را دارند. این قطعات می‌توانند یک شبکه پشتیبانی بسیار قوی و ایده آلی را در خطوط لوله کشی ایجاد کنند. در زیر به طور دقیق تر کاربردهای این بست‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • به عنوان تکیه گاه لوله ای

همانطور که گفته شد پیچ یوبولت مهارکننده لوله های فلزی مختلف است. تفاوتی ندارد که لوله مورد نظر مخصوص انتقال سیالات و یا از نوع لوله برق باشد. چرا که این قطعات قابلیت پشتیبانی از هر دو نوع لوله را دارد. در بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع مختلف که لوله‌ها در ابعاد کمتر از ۸ اینچ هستند کرپی لوله کاربرد گسترده تری را دارد. اصولاً این قطعات باعث تثبیت، مسیریابی و هدایت و پایدار نگه داشتن لوله‌ها می‌شوند. علاوه بر این اگر محیط مورد نظر تنش های ارتعاشی را در شبکه لوله کشی ایجاد می‌کند، دست یوبولت بهترین انتخاب خواهد بود تا از این طریق ارتعاشات را به حداقل یا کاملاً حذف کند.

  • در پروژه‌های حمل و نقل لوله‌ای

اگر قصد حمل و نقل لوله‌ها را دارید و همواره نگران آسیب و شکستگی و یا تخریب ساختاری لوله‌ها هستید می‌توانید با استفاده از قطعات مهارکننده مختلف که بین این لوله‌ها قرار می‌گیرند عملیات اتصال را با پیچ کرپی انجام دهید. در نتیجه لوله‌ها در زمان انتقال آسیب نمی بینند و شما به راحتی می‌توانید آنها را تا محل پروژه با بالاترین سطح امنیت انتقال دهید.

کاربردهای پیچ یوبولت

پیچ یوبولت از چه نوع فلزی ساخته شده است؟

پیچ یوبولت غالباً از مقاوم ترین و مستحکم ترین آلیاژهای فلزی طراحی و ساخته شده است. نه تنها در مورد این اتصالات بلکه در ارتباط با سایر اتصالات لوله ای نیز این قاعده صدق می‌کند. آلیاژ هایی که برای ساخت این محصول استفاده می‌شود به شرح ذیل است:

  • فولاد کربنی ساده
  • فولاد کربنی ضد زنگ یا استنلس استیل

در واقع این دو نوع آلیاژ رایج ترین فلزاتی هستند که برای ساخت یوبولت استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در طرف مقابل برای آنکه این فلزات در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت شوند فرآیندهای آبکاری مختلفی روی آنها اجرا می‌شود که این فرایندها شامل آبکاری زینک و گالوانیزه گرم است.

علاوه بر این ممکن است در مواردی از پوشش ترموپلاستیک و همچنین پوشش های فلوروپلیمر نیز استفاده شود که در آن صورت کاربری قطعه را متفاوت خواهد کرد. هدف از این اقدامات مقاوم سازی فلز در برابر فرایندهای شیمیایی و اکسیداسیون است.

پیچ یوبولت از چه نوع فلزی ساخته شده است؟

انواع بست یوبولت

با توجه به اطلاعات مذکور پیچ یوبولت یا کرپی گالوانیزه تنها با هدف پایدار نگه داشتن لوله های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از لحاظ طراحی یکسری تفاوت هایی میان نمونه های مختلف آن وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی می‌توان بست های یوبولت را در دو نوع gripped و non-gripped طبقه بندی کرد که شما می‌توانید این اصطلاحات را همراه با نام لاتین u-bolt مورد تحقیق و جستجو قرار دهید. اینکه این قطعات دقیقا چه هستند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند به طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • بست یوبولت از نوع non-gripped

این نوع از پیچ یوبولت ساده ترین نمونه هایی است که برای پشتیبانی لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بست حرکت محوری لوله‌ها را محدود نمی کند. در واقع دو نوع مهره در زمان اتصال استفاده می‌شود که یک مهره در بالا و دیگری در پایین تکیه گاه نصب و تثبیت می‌شوند و معمولاً یک شکاف جزئی بین لوله و قطعه یوبولت وجود دارد.

  • بست یوبولت از نوع gripped

این نوع از پیچ یوبولت ساختار متفاوت تری دارد. به این معنا که حرکت لوله را در محل مورد نظر کاملا متوقف می‌کند. عملکرد یوبولت در این نمونه به صورت یک لنگر است که در زمان اتصال بین لوله و قطعه یوبولت هیچ گونه فضای اضافی و شکافی وجود ندارد. پیچ و مهره در پایین ساختار تکیه گاه نصب و محکم می‌شوند. نیروی اصطکاکی که بین بست و لوله در این شرایط وجود دارد باعث می‌شود تا لوله‌ها به صورت محوری هیچ حرکتی را نداشته باشند. حال آنکه در نمونه قبل هیچ گونه محدودیتی وجود نداشت. از این نوع بست غالباً برای سایزهای کوچکتر لوله تا ۶ اینچ استفاده می‌شود.

فرایند نصب و اتصال بست کرپی

مهمترین نکته‌ای که پس از خرید پیچ یوبولت باید مد نظر قرار دهیم این است که استانداردهای لازم در حوزه نصب و اتصال این قطعات را به طور کامل رعایت کنیم. به عنوان یک قاعده کلی هر چقدر قطعات کیفیت ساخت بالایی داشته باشند و از آلیاژ های بسیار مقاوم در ساخت آنها استفاده شده باشد. اما اگر در حوزه نصب اشکال ایجاد شود نمی توان از امنیت پروژه اطمینان کامل داشت. نصب و اجرای پیچ یوبولت چندان پیچیده نیست. شما تنها کافی است قطر لوله‌ها را با ابعاد بست های یوبولت مطابقت دهید.

خوشبختانه سایزبندی های متفاوتی که از این قطعه طراحی شده است قابلیت پشتیبانی از تمام لوله‌ها را دارد. به دلیل داشتن دو ناحیه رزوه در دو پایه یوبولت لازم است که مهره‌ها را در یک خط تراز و موازی یکدیگر پیچ کنیم. از طرفی حتماً باید قسمت تکیه گاه نیز کاملا محکم باشد تا این بست‌ها بتوانند به خوبی از لوله‌ها پشتیبانی کنند.

فرایند نصب و اتصال بست کرپی

خرید انواع اتصالات لوله ای از شرکت پتروکاسپین

قیمت بست یوبولت و همچنین سایر اتصالات لوله ای در شرکت پتروکاسپین بسیار مقرون به صرفه و مناسب است. در نتیجه شما می‌توانید پروژه خود را با نازلترین هزینه به اتمام برسانید. جهت دریافت راهنمایی در حوزه خرید قطعات و همچنین اطلاع از قیمت با کارشناسان این شرکت در تماس باشید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵