گلند کابل آرمور دار

گلند کابل؛ ویژگی ها، مشخصات و مقررات نصب و اتصال

گلند های کابل

گلندهای کابـل بـرای اتصـال امـن انتهـای کابـل بـه یـک وسـیله کـه عمومـا دسـتگاه، تابلـو یـا جعبـه توزیـع، و یـا محفظـه روشـنایی بـرق اسـت، اسـتفاده مـی گـردد. گلندهای کابل بـه طـور موثـری از ورود گـرد و غبـار، آب، روغـن، مـواد شـیمیایی، و حشـرات بـه درون دسـتگاه، تابلـو، یـا محفظـه مـورد نصـب جلوگیـری مـی کنـد.

گلنـدهای کابل بـه گونـه ای طراحـی شـده کـه پـس از ورود کابـل بـه گلنـد و رد شـدن آن از “واشـر محافـظ کابـل”، عـلاوه بـر آب بنـدی دسـتگاه یـا تابلـو در محـل ورود کابـل، از آسـیب کابـل توسـط بدنـه فلـزی و غالبـا تیـز بدنـه دسـتگاه، تابلـو، یـا محفظـه ای کـه سـوراخ جهـت عبـور کابـل در آن ایجـاد گردیـده اسـت جلوگیـری مـی کنـد.

عـدم اسـتفاده از گلنـد، بـه خصـوص در محیـط بـا ارتعـاش بـالا، موجـب آسـیب دیدگـی و حتـی پارگـی کابـل در دراز مـدت در محـل تلاقی کابـل بـا دسـتگاه، تابلـو، یـا محفظـه مـی گـردد.
استفاده از پالستیک های مهندسی با دوام در تولید انواع پالستیکی گلند، و برنج با آبکاری نیکل در انواع فلزی، طول عمر طولانی گلند را تضمین می نماید.
گلندها بر روی کلیه کابل ها، اعم از کابل های قدرت، کنترل، ابزار دقیق، اطلاعات ، ارتباطات ، … مورد استفاده می باشند.

با استفاده از گلند کابل می‌توانید اتصالاتی محکم، پایدار و با امنیت بالا را برای نصب کابل‌ها به دیگر تجهیزات فراهم کنید.

 

اجزای تشکیل دهنده گلند کابل

اجزای تشکیل دهنده گلند کابل

گلند کابل معمولاً از یک بدنه، یک مهره، یک واشر یا درج آب بندی و یک مکانیسم فشرده سازی تشکیل شده است. در اینجا نحوه عملکرد آنها را ذکر می‌کنیم:

  • بدنه

قسمت اصلی بدنه ای است که کابل از آن عبور می کند. معمولاً در داخل آن رزوه می شود تا مهره را در خود جای دهد. مقاومت ساختاری بالا، ضد ضربه بودن ویژگی‌هایی است که بدنه یک گلند کابل استاندارد دارد.

  • مهره

مهره بر روی بدنه پیچ می شود و واشر یا درج آب بندی را روی کابل و بدنه فشرده می کند و یک مهر و موم محکم ایجاد می کند. این مهره‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که قطعات به صورت کاملاً پایدار در کنار هم قرار می‌گیرند و در نهایت سبب ایجاد اتصالات محکم می شوند.

  • واشر یا درج آب بندی

این جزء مهر و موم بین کابل و بدنه گلند را فراهم می گیرد و از ورود گرد و غبار، مایعات یا گازها به داخل محفظه جلوگیری می کند. اصولاً آلاینده‌های محیطی تاثیر زیادی در تخریب ساختاری گلندها و همچنین محل اتصالات دارند.

  • مکانیسم فشرده سازی

همانطور که مهره بر روی بدنه سفت می شود، واشر یا درج آب بندی را فشرده می کند و به طور موثر کابل را گرفته و اتصال ایمن و ضد آب ایجاد می کند. مکانیزم فشرده سازی از باز شدن قطعات در کنار یکدیگر جلوگیری می‌کند اما به راحتی قطعات قابل باز و بست هستند.

به طور کلی، گلند کابل برای اتصال و آب بندی ایمن کابل ها به یک محفظه الکتریکی یا مکانیکی و جعبه تقسیم گالوانیزه عمل می کند و از اجزای داخلی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، گرد و غبار و گازها محافظت می کند.

نکات مهم انتخاب گلند کابل

انتخاب گلند کابل مناسب برای یک کاربرد یا محیط خاص شامل در نظر گرفتن چندین عامل کلیدی برای اطمینان از عملکرد مناسب، ایمنی است. در اینجا یک دستورالعمل برای کمک به فرآیند انتخاب ذکر می کنیم:

  • شرایط محیطی

شرایطی را که در آن گلند کابل نصب می شود، ارزیابی کنید، از جمله درجه حرارت شدید، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، رطوبت، گرد و غبار، و ارتعاشات. گلندی را انتخاب کنید که برای شرایط محیطی مناسب رتبه بندی شده باشد.

  • نوع و اندازه کابل

نوع و اندازه کابل هایی که قرار است نصب شوند را در نظر بگیرید. اطمینان حاصل کنید که گلند با مواد کابل (مانند PVC، لاستیک، فلز) و قطر آن سازگار است.

  • سازگاری مواد

گلندی را انتخاب کنید که از مواد مناسب برای محیط کار، مانند فولاد ضد زنگ، برنج، یا پلاستیک ساخته شده باشد تا از خوردگی یا تخریب جلوگیری شود.

  • طبقه بندی مناطق خطرناک

اگر نصب در یک منطقه خطرناک است، اطمینان حاصل کنید که گلند برای استفاده در آن منطقه تایید شده است و با استانداردهای مربوطه مطابقت دارد (مانند ATEX، IECEx).

  • روش نصب

روش نصب را در نظر بگیرید، چه برای استفاده در فضای داخلی یا خارجی باشد و چه نیاز به کابل های آرموردار یا غیر آرموردار داشته باشد. گلند کابل آرموردار نیز یکی از محصولات پرکاربرد می‌باشد.

  • تطابق با مقررات

اطمینان حاصل کنید که گلند انتخابی با استانداردها و مقررات صنعتی بین المللی مربوطه، مانند CE، UL، یا CSA مطابقت دارد.

با ارزیابی دقیق این عوامل، می توانید گلند کابل مناسب را برای برآوردن نیازهای خاص برنامه یا محیط خود انتخاب کنید و از عملکرد و ایمنی آن ها اطمینان حاصل کنید.

استانداردهای نصب گلند کابل

استانداردهای نصب گلند کابل

مقررات و استانداردهای متعددی وجود دارد که بر استفاده و نصب گلند کابل برای اطمینان از ایمنی و انطباق با بهترین شیوه های صنعتی حاکم است. یکی از رایج ترین استانداردهای شناخته شده برای گلندهای کابل، استاندارد کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) به ویژه IEC 62444 است. این استاندارد دستورالعمل هایی را برای انتخاب، نصب و نگهداری گلند کابل در صنایع مختلف ارائه می دهد.

علاوه بر این، مناطق یا کشورهای مختلف ممکن است مقررات یا استانداردهای خاص خود را در مورد گلند کابل داشته باشند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، کد ملی برق (NEC) که توسط انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) منتشر شده است، شامل الزامات و دستورالعمل‌هایی برای نصب کابل‌کشی در تاسیسات الکتریکی است.

سایر استانداردهای مرتبط ممکن است شامل مواردی باشد که توسط سازمان هایی مانند مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)، مؤسسه استاندارد بریتانیا (BSI) و کمیته استانداردسازی الکتروتکنیکی اروپا (CENELEC) منتشر شده است.

این استانداردها معمولاً جنبه هایی مانند الزامات مواد، حفاظت از محیط زیست (به عنوان مثال، رتبه بندی حفاظت از نفوذ)، روش های نصب و ملاحظات ایمنی را پوشش می دهند. انطباق با این استانداردها برای اطمینان از عملکرد مناسب و ایمنی سیستم های الکتریکی با استفاده از گلند کابل بسیار مهم است. برای نصاب‌ها و تولیدکنندگان مهم است که با آخرین بازبینی‌ها و الزامات این استانداردها به‌روز باشند تا از ایمنی اطمینان حاصل کنند. در مورد سایر پروژه‌ها مانند سینی کابل و نردبان کابل نیز انجام مقررات و اصول باید رعایت شود.

انواع گلند ها

۱ .گلند های پالستیکی با استاندارد رزوه PG) PPG)

رزوه گلندهای PPG بر اساس استاندارد Panzergewinde آلمان طراحی و ساخته شده است. این گلندها در ۱۱ سایز مختلف، از PG7 تا PG63 می باشند که هر سایز ، بازه قطری کابل مخصوص به خود را پوشش می دهد.

نایلون تنش زدایی شده به کار رفته در این گلندها از نوع پلی آمید ۶ خود خاموش شونده بوده و دارای خواص اشتعال-مقاوم و اشتعال-خاموش شونده با استاندارد می باشد.
گلندهای پلاستیکی PPG دارای پنج قسمت می باشد: مهره تثبیت کننده ، واشر آب بندی ، بدنه و چنگال ، واشر محافظ کابل و درپوش

۲ .گلندهای پلاستیکی با استاندارد رزوه متریک(PMG)

رزوه گلندهـای PMG بـر اسـاس اسـتاندارد واحـد انـدازه گیـری اسـتاندارد ISO ، یعنـی متریـک (میلـی متـر) طراحـی و سـاخته شـده اسـت. ایـن گلندهـا در ۸ سـایز مختلـف مـی باشـد کـه هـر سـایز، بـازه قطـری کابـل مخصـوص بـه خـود را پوشـش مـی دهـد.

نایلـون تنـش زدایـی شـده بـه کار رفتـه در ایـن گلندهـا از نـوع پلـی آمیـد ۶ خـود خامـوش شـونده بـوده و دارای خـواص اشـتعال-مقاوم و اشـتعال-خاموش شـونده بـا اسـتاندارد مـی باشـد.
گلندهـای پالسـتیکی PMG دارای ۵ پنـج قسـمت مـی باشـد : مهـره تثبیـت کننـده ، واشـر آب بنـدی ، بدنـه و چنـگال ، واشـر محافـظ کابـل و درپـوش

۳ .گلندهای برنجی با رزوه استاندارد PG) MPG)

رزوه گلندهـای MPG بـر اسـاس اسـتاندارد Panzergewinde آلمـان طراحـی و سـاخته شـده اسـت. ایـن گلندهـا در ۱۱ سـایز مختلـف از PG7 تـا PG63 مـی باشـند کـه هـر سـایز، بـازه قطـری کابـل مخصـوص بـه خـود را پوشـش مـی دهـد.

گلندهـای برنجـی تنـش زدایـی شـده، دارای لایه آبـکاری نیـکل مـی باشـد. گلنـد هـای فلـزی عمدتـا در محیـط بیرونـی کـه بـازه دمایـی وسـیعی را دارد، و دائمـا تحـت اشـعه مـاوراء بنفـش ( UV )خورشـید مـی باشـد، مـورد اسـتفاده مـی باشـد.

روکـش نیـکل بـه کار رفتـه، از خوردگـی و زنـگ زدگـی گلنـد جلوگیـری مـی کنـد. گلندهـای برنجـی MPG دارای شـش قسـمت مـی باشـد : مهـره تثبیـت کننـده ، واشـر آب بنـدی ، بدنـه ، واشـر محافـظ کابـل ، چنـگال و درپوش

۴ .گلندهای برنجی با رزوه استاندارد متریک (MMG)

رزوه گلندهـای MMG بـر اسـاس اسـتاندارد واحـد انـدازه گیـری اسـتاندارد ISO ،یعنـی متریـک (میلـی متـر) طراحـی و سـاخته شـده اسـت. ایـن گلندهـا در ۸ سـایز مـی باشـند کـه هـر سـایز، بـازه قطـری کابـل مخصـوص بـه خـود را پوشـش مـی دهـد.

گلندهـای برنجـی تنـش زدایـی شـده، دارای الیـه آبـکاری نیـکل مـی باشـد. روکـش نیـکل بـه کار رفتـه، از خوردگـی و زنـگ زدگـی گلنـد جلوگیـری مـی کنـد.
گلندهـای برنجـی MG دارای شـش قسـمت مـی باشـد : مهـره تثبیـت کننـده ،  واشـر آب بنـدی ، بدنـه ، واشـر محافـظ کابـل ، چنـگال و درپوش

 

قیمت انواع گلند

قیمت انواع گلند

با توجه به کاربردهای فراوانی که اتصالات گلند در پروژه‌های کابل کشی مختلف دارند بسیاری از کاربران قبل از خرید سعی می‌کنند یک اطلاعات قیمتی کاملی را از این قطعات به دست آورند. اصولاً قیمت گلندها بستگی به عوامل مختلفی دارد که مهمترین آنها جنس و متریال، نوع پوشش محافظ و همچنین سایزبندی و ابعاد گلند دارد. گلندهای کابل غالباً در شرکت‌های صنعتی داخلی طراحی و تولید می‌شوند. بنابراین طبیعی است که در کنار حفظ کیفیت کاملا مقرون به صرفه عرضه شوند. امروزه گلندهایی که با استفاده از متریال و آلیاژ‌های استنلس استیل ساخته می‌شوند از قیمت بالاتری نسبت به سایر گلندها برخوردار هستند. نمونه‌های دیگر مانند گلندهای تک پیچ و دوپیچ فولادی گالوانیزه و همچنین مدل‌های برنجی جزو خوش قیمت‌ترین محصولات برای شبکه‌های کابل کشی تلقی می‌شوند.

خرید کامل ترین تجهیزات پشتیبانی کابل از شرکت کاسپین پایپ

شرکت کاسپین پایپ برای پاسخگویی به نیاز پروژه‌های گسترده کابل کشی در ساختمان تجاری و صنعتی همواره در تلاش است تا کامل‌ترین قطعات را در سایز بندی‌های مختلف در اختیار مشتریان قرار دهد. اولویت اصلی ما تامین قطعات و تجهیزات با کیفیت، متنوع و با قیمت مناسب و کاملاً استاندارد است. از طرفی به دلیل تخصص و تجربه بالایی که کارشناسان ما دارند می توانند با دریافت اطلاعات کافی از پروژه شما بهترین محصولات را معرفی کنند.
جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵