لوله رده 40 چیست و چه مشخصات و ابعادی دارد؟

لوله رده ۴۰ چیست و چه مشخصات و ابعادی دارد؟

یکی از پرکاربردترین لوله هایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد لوله رده ۴۰ است. این محصول به جهت ابعاد ساختاری، ضخامت و ویژگی های خود جزو مقاوم ترین لوله هایی هستند که امروزه طراحی و ساخته شدند. اصولا رده بندی های مختلفی برای لوله‌ها وجود دارد که به رده ۲۰ رده ۴۰ ، رده ۶۰ و ۸۰ می‌توان اشاره کرد.

این لوله‌ها اگرچه همگی از جنس و متریال ساخت یکسان و همچنین قطر داخلی مشابه برخوردار هستند اما آنچه که باعث تفاوت این لوله‌ها می‌شود ضخامت آنها است. از طرفی با نوسان ضخامت بر میزان وزن لوله نیز تاثیر مستقیم می‌گذارد. اصولا لوله های رده های بالاتر ضخامت بیشتری دارند. در نتیجه برای پروژه های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله منحصرا قصد داریم در مورد لوله رده ۴۰ صحبت کنیم. بنابراین اگر قصد خرید این لوله با کیفیت و با کاربری بالا را دارید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه فرمائید. زیرا می‌خواهیم در مورد مشخصات فنی، سایز و سایر ویژگی های محصول اطلاعات مفیدی ارائه دهیم.

جنس ساخت لوله رده ۴۰

در حال حاضر متریال که برای ساخت لوله رده ۴۰ مورد استفاده قرار می‌گیرد آلیاژهای فولادی هستند. این نوع فلز مقاوم ترین آلیاژی است که تا به امروز ساخته شده است و برای طراحی و ساخت طیف گسترده ای از وسایل و تجهیزات فلزی همچنین لوله‌ها به کار گرفته می‌شوند.

ترکیبات شیمیایی که در مراحل ساخت لوله جوشی رده ۴۰ استفاده می‌شود شامل مواد کربن، منگنز، فسفر، گوگرد، مس، نیکل، کروم ،مولیبدن، وانادیوم است. هر کدام با یک درصد مشخصی در آلیاژ فولاد وجود دارد. همانطور که می‌دانید استفاده از مواد مذکور خصوصا کربن در داخل آلیاژ آهن باعث ساخت متریال فولاد می‌شود.

جنس ساخت لوله رده 40

نحوه تولید لوله رده ۴۰

برای طراحی و ساخت لوله رده ۴۰ از چندین مرحله باید عبور کنیم. اصولا این نوع لوله‌ها به عنوان لوله مانیسمان شناخته می‌شوند. یک لوله کاملا بدون درز می‌باشد که در یک فرآیند تولید خاص شکل دهی خواهد شد. برای تولید لوله مانیسمان ابتدا یک شمش فولادی انتخاب می‌شود. این شمش در یک کوره آتش حرارت دهی می‌شود تا کاملا گداخته و نرم شود.

بعد از آن شمش گداخته شده را با استفاده از دستگاه های مخصوص کاملا گرد و استوانه ای شکل می‌کنند. برای آنکه در داخل لوله یک حفره و سوراخ به وجود آید از قطعه ای بنام سمبه استفاده می‌شود که می‌تواند باعث سوراخ شدن شمش استوانه ای شکل شود. روند کار به قدری دقیق و اصولی انجام می‌شود که محصول نهایی از هر لحاظ استاندارد خواهد بود.

بعد از شلیک سنبه قسمت داخلی و بیرونی آن را تابگیری می‌کنند تا یک سطح کاملا صاف و یکنواختی در سطح لوله ایجاد شود.با خارج کردن سمبه از داخل لوله و انجام مرحله کشش می‌توان عملیات برش را در دو طرف لوله انجام داد. بعد از برش لوله و خنک شدن آن جهت حذف ناخالصی های چسبیده به بیرون و داخل لوله آن را اسید شویی می‌کنند.

از طرفی یک مرحله سنباده زنی نیز می‌تواند تمام ناخالصی های موجود بر روی بدنه لوله را کاملا از بین ببرد. سپس با انجام مراحل رنگ آمیزی لوله‌ها را بسته بندی و به صورت بندیل آماده می‌کنند. این نوع فرایند ساخت برای لوله رده ۴۰ و تمام رده های لوله فولادی مانیسمان است. در مجموع فرآیند تولید این لوله‌ها در چارچوب استانداردهای بین المللی و طبق اصول تعریف شده می‌باشد. همچنین نحوه بسته بندی آنها نیز با امنیت بالا و با هدف جلوگیری از آسیب دیدگی آنها در زمان نقل و انتقالات است.

ابعادی که برای ذکر مشخصات لوله رده 40 وجود دارد

ابعادی که برای ذکر مشخصات لوله رده ۴۰ وجود دارد

برای معرفی مشخص ابعادی لوله رده ۴۰ چندین متغیر را در نظر می‌گیرند. در کنار سایز شاخه لوله که غالبا در ابعاد ۶ متری هستند متغیرهایی همچون قطر داخلی و ضخامت نیز اهمیت پیدا می‌کند. البته بسیاری از پیمانکاران و مجریان حرفه ای به دنبال وزن دقیق لوله‌ها نیز هستند تا کاملا از استاندارد بودن آنها مطمئن شوند.

قطر بیرونی لوله های مانیسمان رده ۴۰ در اندازه های ⅛ اینچ تا ۳۲ اینچ می‌باشد. البته برخی از شرکت های تولیدی تنوع سایز بیشتری را دارند. قطر خارجی و بیرونی لوله های رده ۴۰ از ۱۰٫۳ میلی متر تا ۸۱۳ میلی متر می‌باشد. میزان ضخامتی که برای لوله‌ها در نظر گرفته شده است, براساس قطر لوله متغیر است. به این صورت که هر چقدر قطر داخلی افزایش پیدا می‌کند به همان نسبت ضخامت نیز بیشتر می‌شود.

ضخامت لوله رده ۴۰ از کوچک ترین سایز شامل ۱٫۷۳ میلی متر تا بزرگترین آن ۱۷٫۴۸ میلی متر است. متغیر بعدی که جزو مشخصات اصلی این لوله‌ها قلمداد می‌شود وزن لوله است. طبیعتا با افزایش متراژ لوله وزن آن نیز چندین برابر خواهد شد, اما برای ذکر مشخصات دقیق تر معمولا ابعاد ۱ متر را برای ذکر وزن لحاظ می‌کنند. لذا کوچکترین ضخامت لوله مانیسمان به ازای هر متر دارای وزن ۰٫۳۷ کیلوگرم است. بزرگترین سایز لوله که برابر ۳۲ اینچ است به ازای هر متر دارای وزن ۳۴۲٫۹۱ کیلوگرم است.

کاربرد های مختلف لوله های مانیسمان

کاربرد های مختلف لوله های مانیسمان

مهمترین کاربردی که می‌توان برای انواع رده های لوله مانیسمان ذکر کرد انتقال سیالات پرفشار همچون آب, گاز است. از طرفی در بسیاری از کارخانجات پتروشیمی همچنین صنعت نفت نیز به کار گرفته می‌شوند. همانطور که گفته شد این لوله‌ها به عنوان لوله های بدون درز شناخته می‌شوند. در نتیجه کاملا طبیعی است که بتوانند سیالات پرفشار را با امنیت بالا در یک مسیر مشخص هدایت کنند.

خرید انواع لوله مانیسمان و بدون درز از شرکت پترو کاسپین

مشتریان گرامی می‌توانند متنوع ترین سایزهای لوله بدون درز را از شرکت پترو کاسپین با بهترین کیفیت خریداری کنند. در کنار اینها این شرکت در زمینه فروش انواع لوله فولادی برق و دیگر تجهیزات پشتیبانی مرتبط مانند سینی کابل ، نردبان کابل، لوله های pvc نیز فعالیت می‌کند. لذا اگر می‌خواهید یک شبکه پشتیبانی کابل کشی در محیط صنعتی خود داشته باشید می‌توانید به خرید لوازم مذکور نیز بپردازید. کارشناسان ما در زمینه فروش انواع لوله فولادی می‌توانند کاملترین مشاوره را به شما ارائه دهند تا یک خرید موفقی را تجربه کنید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵