انواع لوله فلزی سبک؛ سایزبندی و مشخصات فنی

انواع لوله فلزی سبک؛ سایزبندی و مشخصات فنی

لوله‌های فلزی سبک قطعاتی هستند که به جهت وزن پایین خود قابلیت نصب و اتصال در ارتفاعات سازه را دارند. بنابراین پروژه‌هایی که نیازمند شبکه‌های لوله کشی در فواصل بالای سازه هستند در آن صورت ما باید از انواع لوله فلزی سبک استفاده کنیم. هر کدام از این‌ها کاربری‌های متنوعی دارند اما مهمترین موارد استفاده لوله های سبک پشتیبانی از کابل‌های برق است.

از طرفی از این لوله‌ها در مواردی ممکن است برای ساخت و احداث سازه‌های گلخانه‌ای نیز استفاده شود. در این مقاله قصد داریم به طور مفصل در مورد آنها صحبت کنیم. همچنین المان فنی و سایز بندی‌های محصولات را نیز ارائه می‌دهیم تا دقیقاً بدانید چه نوع لوله‌هایی انتخاب خواهید کرد.

لوله فلزی سبک وزن برای شبکه‌های لوله کشی برق

همانطور که از نام این لوله‌ها کاملاً مشخص است برای پشتیبانی از کابل های برق ساخته شده اند. میزان ضخامت و جداره لوله به حدی است که محصول نهایی وزن بالایی نخواهد داشت. از طرفی قطر داخلی و فضایی که در لوله وجود دارد کاملاً هماهنگ و سازگار با ابعاد کابل‌ها می‌باشد. به این صورت که سایز بندی‌های مختلفی برای آن طراحی شده است. در نتیجه پاسخگوی شبکه‌های پیچیده کابل کشی می‌باشند.

بسیاری از پروژه‌های صنعتی که شمار کابل‌ها بالا می‌باشد شما می‌توانید از چندین لوله برق در یک مسیر واحد استفاده کنید. این لوله‌ها به جهت سختی و مقاومت بسیار بالایی که دارند بهترین حفاظت فیزیکی از کابل‌ها به عمل می‌آورند. به دلیل ضد زنگ بودن لوله فلزی سبک عملاً قابلیت نصب و اتصال در زیر سازه و یا به صورت مدفون را دارند. لوله‌هایی که در گروه لوله فلزی سبک قرار دارند غالباً با عنوان لوله برق فولادی مشکی و همچنین لوله برق استیل شناخته می‌شوند. استفاده از متریال و آلیاژ فولاد برای ساخت این لوله‌ها بهترین مزیتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

لوله فلزی سبک وزن برای شبکه‌های لوله کشی برق

اتصالات لوله های فلزی سبک جهت احداث شبکه های کابل کشی

لوله های فلزی سبک که برای پشتیبانی از کابل‌های برق طراحی و ساخته شده اند نیازمند اتصالات مختلفی می‌باشند. این اتصالات شرایطی را فراهم می‌کنند تا لوله‌ها در یک مسیر مستقیم ادامه پیدا کنند یا اینکه بنا به دلایل مختلف تغییر جهت یا تغییر زاویه دهند. اتصالات لوله های فلزی سبک در زمان خرید این محصولات انتخاب می‌شود.

از طرفی نوع معماری لوله کشی و نقشه کار تعیین کننده آن است که ما از چه تعداد اتصالات در مسیر لوله کشی استفاده کنیم. از رایج ترین قطعات اتصال دهنده می‌توان به زانوها، سه راهی‌ها و بوشن‌ها اشاره کرد. هر کدام از این‌ها از لحاظ سایز و قطر داخلی کاملاً سازگار با سایزهای مختلف لوله‌ها هستند. در کنار این‌ها ما باید به خرید اتصالات سازه‌ای نظیر سی چنل‌ها، رادهای گالوانیزه، بست چنگالی، بست اسپید، بست پایه‌دار لوله نیز بپردازیم که هر کدام مسئولیت اتصال لوله‌ها به سازه را بر عهده دارند.

نیاز نیست که شما به صورت جداگانه به خرید هر کدام از این اتصالات بپردازید. چرا که کارشناس پروژه و پیمانکاری که مسئولیت احداث شبکه لوله کشی برق را بر عهده دارد کاملاً می‌داند از چه تعداد اتصالات و در چه موقعیتی استفاده کند. در واقع این‌ها اطلاعاتی است که برای آشنایی خریداران ارائه می‌شود.

سایزبندی‌های لوله فلزی سبک برق

سایز بندی‌های گوناگونی برای لوله‌های فلزی سبک وجود دارد که برای پشتیبانی از کابل‌های مختلفی تولید می‌شود. عملاً نمی‌توان لوله‌های با قطر کوچک را برای کابل‌های قطور استفاده کرد .چرا که در آن صورت نمی توان کابل‌ها را درون لوله‌ها قرار داد و از طرفی ریسک آسیب دیدگی به کابل‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه ما باید آشنایی کافی به سایزهای مختلف این محصول داشته باشیم تا بدانیم چه نوع لوله‌هایی برای چه کابل‌هایی مناسب هستند.

ابعادی که برای لوله فلزی سبک جهت پشتیبانی از کابل‌ها در حال حاضر در بازار هستند در نمره‌های pg11 تا pg48 می‌باشند. البته می‌توان به صورت سفارشی نیز سایزبندی‌های بیشتری را در کارخانجات تولیدی در نظر گرفت که برای پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. کوچکترین سایز لوله که دارای نمره ۱۱ است قطر ۱۸٫۶ میلیمتر دارد. از طرفی وزن هر متر آن نیز برابر ۰٫۵۳۰ کیلوگرم می‌باشد. برای نمره ۴۸ این لوله‌ها قطر داخلی برابر ۵۹٫۳ میلیمتر و همچنین وزن هر متر آن نیز در حدود ۳ کیلوگرم است. بنابراین با این مشخصات فنی، همگی جزو لوله‌های فلزی سبک وزن قلمداد می‌شوند.

سایزبندی‌های لوله فلزی سبک برق

احداث سازه‌های گلخانه‌ای با لوله های گالوانیزه

یکی دیگر از کاربردهای مهمی که لوله فلزی سبک دارد استفاده در پروژه‌های نصب و اتصال لوله‌ها در سازه‌های گلخانه‌ای می‌باشد. همانطور که می‌دانید این گونه پروژه‌ها در حال حاضر به وفور در حال تکمیل هستند و بسیاری از افرادی که به دنبال راه‌اندازی گلخانه‌های حرفه‌ای می‌باشند سعی می‌کنند مواد اولیه اصلی که همان لوله‌های فلزی سبک است را خریداری کنند.

این لوله‌ها دقیقاً از آلیاژ فولاد همراه با پوشش گالوانیزه هستند. از آنجایی که سازه‌های گلخانه‌ای غالباً در معرض آب و هوای محیط و در تماس مستقیم با تنش‌های پیرامون مانند رطوبت، باران ، تابش مستقیم خورشید و غیره قرار دارند پوشش‌های گالوانیزه می‌تواند ساختار لوله را در یک بازه زمانی چندین ساله سالم نگه دارد.

لوله‌های گلخانه‌ای نیز سایزبندی‌های کاملی دارند و بر اساس نوع کاربرد خود از ½ اینچ تا نهایت ۳ اینچ طبقه‌بندی می‌شوند. طبیعتا لوله‌های فلزی سبک گلخانه‌ای که قطر داخلی بزرگتری دارند به همان نسبت از ضخامت بیشتری نیز برخوردار هستند. معمولاً لوله‌های ضخیم‌تر برای قسمت پایه گلخانه استفاده می‌شوند و لوله‌های با قطر داخلی کوچک و ضخامت اندک برای قسمت بالایی سازه نصب می‌شوند. از طرفی برخی از این لوله‌ها نیز به شکل خم یا منحنی هستند که می‌توانند یک نمای شیک و زیبایی را در گلخانه‌ها ایجاد کنند.

قیمت لوله فلزی سبک

مهمترین المانی که در خرید لوله فلزی سبک به آن توجه می‌شود قیمت محصول است. مخصوصاً زمانی که می‌خواهید یک شبکه لوله کشی بسیار گسترده‌ای را آغاز کنید که در آن صورت قیمت تمام شده به شدت بودجه یک شرکت صنعتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به آنکه این لوله‌ها در کارخانجات داخلی طراحی و تولید می‌شوند.

در نتیجه قیمت مقرون به صرفه‌ای جهت حفظ تعادل در بازار برای آنها در نظر گرفته می‌شود. تفاوت قیمت این لوله‌ها به دلیل سایزبندی‌های متنوع و همچنین نوع پوشش گالوانیزه یا پوشش‌های رنگی مشکی می‌باشد که عمدتاً لوله‌های گالوانیزه گرم قیمت بیشتری دارند.

قیمت لوله فلزی سبک

خرید انواع لوله‌های فولادی از شرکت پتروکاسپین

شرکت پتروکاسپین تولید کننده طیف گسترده‌ای از انواع تجهیزات پشتیبانی کابل است. این قطعات با بهترین مواد اولیه و کاملاً استاندارد طراحی و تولید می‌شوند. در کنار این‌ها شما می‌توانید سایزبندی‌های کاملی از این لوله‌ها را انتخاب کنید که هر کدام برای پشتیبانی از کابل‌های خاصی می‌باشند. کارشناسان ما سعی می‌کنند یک مشاوره تخصصی نیز به شما ارائه دهند تا بهتر بتوانید به خرید بپردازید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵