آیا می‌توان از لوله پی وی سی برای لوله کشی برق استفاده کرد؟

آیا می‌توان از لوله پی وی سی برای لوله کشی برق استفاده کرد؟

یکی از لوله های بسیار پر کاربردی که میتوان با آن یک شبکه سیم کشی بسیار ایمن ایجاد کرد لوله pvc است. انجام پروژه های لوله کشی pvc در بسیاری از سازه‌ها قابل انجام است. این لوله‌ها هم می‌توانند به صورت لوله فلکسیبل برق، هم به شکل کاملا صلب و سخت باشند. هر کدام از این‌ها در مسیرهای مختلف سیم کشی و کابل کشی برق مورد استفاده قرار میگیرند.

اولویت اصلی مسیریابی صحیح، حفاظت فیزیکی از کابل‌ها و نظم در شبکه برق رسان می‌باشد. این لوله‌ها به خوبی می‌توانند المان های مذکور را فراهم کنند. در ادامه در مورد انواع لوله pvc برق و همچنین شرایط نصب و اتصال آنها صحبت می‌کنیم تا دقیقا با این لوله‌ها آشنا شویم.

لوله کشی pvc با انواع لوله فلکسیبل

لوله فلکسیبل همانطور که از نام آن کاملا مشخص است یک ساختار فلکسیبل و انعطاف پذیر دارد. این لوله‌ها از مواد و متریال پلیمری pvc طراحی و ساخته می‌شوند، البته نوع تمام پلاستیکی این لوله‌ها چنین ویژگی هایی را دارد. زیرا لوله های فلکسیبل در مدلهای فلزی، فلزی روکشدار و خرطومی pvc طبقه بندی می‌شوند. در مورد مدل های روکش دار یک پوشش پی وی سی روی بدنه فلزی لوله قرار گرفته است که باعث افزایش مقاومت فیزیکی آن می‌شود.

در مجموع این لوله های خرطومی نیاز به اتصالات بین لوله ای ندارند و می‌توانند سیم‌ها را در هر جهت مسیریابی کنند. کاربرد این نوع لوله‌ها بسیار گسترده است به صورتی که میتوان آنها را برای احداث شبکه های دوربین مدار بسته، سیستم های مانیتورینگ و کنترل، راه اندازی المان های روشنایی قدرتمند و غیره استفاده کرد.

نوع نصب این لوله‌ها معمولا به صورت توکار است و در داخل سازه قرار میگیرند. برای سیم کشی های داخلی بسیاری از منازل دقیقا از همین نوع لوله های فلکسیبل استفاده می‌شود. از طرفی در فضای کاری و صنعتی نیز کاربری بالایی دارند و میتوانید سیم های برق را با بالاترین سطح امنیت هدایت کنید.

لوله کشی pvc با انواع لوله فلکسیبل

پرکاربردترین اتصالات برای نصب لوله فلکسیبل pvc

لوله های فلکسیبل Pvc ساختار فنری مانند دارند. یعنی منعطف هستند و آزادانه به اطراف حرکت میکنند. این خاصیت لوله های فلکسی محسوب می‌شود. زیرا نوع کاربری آنها متفاوت است. اگرچه این لوله‌ها مانند انواع لوله فولادی چندان احتیاجی به اتصالات بین لوله ای ندارند اما برای نصب آنها به دیگر تجهیزات لازم است در انتهای لوله یک گلند قرار بگیرد.

این گلندها بهترین قطعاتی هستند که میتوانند برای اتصال این لوله‌ها در پروژه های لوله کشی pvc مورد استفاده قرار گیرند. ابعاد آنها بر اساس سایز لوله تغییر میکند و برای لوله های تمام pvc جنس آنها نیز پلاستیکی خواهد بود. مدلهای گلند فلزی آلیاژی نیز وجود دارد که برای اتصال انواع کابل و لوله های فلزی به کار گرفته می‌شوند.

لوله های pvc برق به چه تجهیزاتی متصل می‌شوند؟

تجهیزاتی که لوله های Pvc یا فلکسیبل از طریق گلندها به آنها متصل می‌شوند جعبه تقسیم‌ها و همچنین تابلوها هستند. همانطور که کاملا واقف هستید این باکس‌ها برای انشعاب گیری در مسیرهای لوله کشی pvc استفاده می‌شوند. در نتیجه ما نمی توانیم لوله‌ها را بدون جعبه تقسیم‌ها در سازه نصب کنیم.

چرا که مدیریت آنها سخت خواهد شد و نمیتوان انشعاب گیری چندان استانداردی را بوجود آورد. بنابراین در یک شبکه برق رسانی چندین باکس فلزی یا پلاستیکی که دارای ترمینال های مختلف هستند به شکل روکار یا توکار در بین شبکه نصب می‌شوند. این لوله‌ها نیز از طریق پانچ هایی که در بدنه این باکس‌ها وجود دارد کابل‌ها را به داخل آنها هدایت میکنند.

لوله های pvc برق به چه تجهیزاتی متصل می‌شوند؟

لوله پی وی سی با ساختار سخت یا صلب

در بسیاری از پروژه های لوله کشی pvc از نمونه های سخت یا صلب این لوله‌ها نیز استفاده می‌شود. در حالت معمول این نوع لوله‌ها مانند مدلهای فلکسیبل انعطاف پذیر نیستند مگر آنکه در نمونه های خم گرم یا خم سرد باشند. لوله های صلب از مقاومت فیزیکی بالاتری برخوردار هستند یعنی تا حدودی می‌توانند در برابر ضربه و حرارت مقاوم باشند. برای این لوله‌ها اتصالات مختلف وجود دارد و لازم است برای انشعاب گیری، تغییر جهت و یا ادامه مسیر از اتصالات بین لوله ای استفاده کنیم.

لوله های پلیمری برق نسوز

نسوز بودن یک لوله pvc یکی از مزیت های بسیار مهم محسوب می‌شود. لوله برق نسوز اگر به هر دلیلی در تماس با حریق یا شعله های آتش قرار بگیرند هیچگاه ذوب نمی‌شوند. نحوه سوختن آنها به این صورت است که قدری خشک و تغییر رنگ میدهند. اما تبدیل به یک مایع پلیمری در اثر حرارت نخواهند شد.

بنابراین کابل های برق به خوبی میتوانند حفاظت شوند. این ویژگی در مورد لوله های فولادی صدق نمی کند. به این صورت که اگر این لوله‌ها درمعرض حرارت قرار بگیرند به دلیل رسانایی گرمایی به راحتی حرارت را به کابل‌ها منتقل می‌کنند. پس ما باید محیط نصب لوله‌ها را مورد سنجش قرار دهیم. اینکه آیا احتمال آتش سوزی وجود دارد یا خیر؟ براساس این‌ها می‌توانیم بهترین لوله را انتخاب کنیم.

لوله کشی pvc با لوله های خم گرم و خم سرد

برخی از مدل های لوله pvc به دو صورت قابلیت خمش دارند. یکی از آنها به شکل خم گرم هستند. یعنی لازم است لوله‌ها یک حرارت نسبی دریافت کنند تا بتوانند قدری تغییر جهت یا انحراف یابند. حال آنکه برخی دیگر بدون اعمال حرارت میتوانند دچار زاویه شوند. به این لوله‌ها معمولا لوله های خم سرد گفته می‌شود. مزیت آنها کاملا مشخص است. شما دیگر نیاز نیست ابزارها و تجهیزات حرارت دهنده مختلف را برای انحراف در این لوله‌ها استفاده کنید. در کنار این‌ها در فرایند لوله کشی pvc سرعت کار شما افزایش پیدا میکند و در مدت زمان اندکی می‌توانید پروژه لوله کشی را به اتمام برسانید.

لوله کشی pvc با لوله های خم گرم و خم سرد

خرید انواع لوله pvc برق از شرکت پتروکاسپین

شرکت پتروکاسپین طیف گسترده ای از انواع لوله های پلیمری برق در نمونه های لوله خرطومی، لوله پی وی سی سخت و همچنین لوله های خم گرم و خم سرد را با بهترین کیفیت به فروش می‌رساند. این لوله‌ها ابعاد گوناگونی دارند و براساس شرایط پروژه شما ارائه خواهند شد. بطور کلی تمام قطعات و لوازمی که لازم است یک شبکه پشتیبانی قوی برای سیم‌ها و کابل های برق فراهم کنید همگی در این شرکت آماده سازی شدند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با این شرکت تماس حاصل فرمایید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵