لوله a106؛ مشخصات، ویژگی های ساختاری، کاربردهای صنعتی

لوله a106؛ مشخصات، ویژگی های ساختاری، کاربردهای صنعتی

لوله a106 یکی از پرکاربردترین لوله‌ها در سیستم‌ها و شبکه های پایپینگ هستند. در بسیاری از محیط های صنعتی نیاز اساسی به لوله کشی برای اهداف گوناگون است. در واقع لوله هایی باید به کار گرفته شوند که از یک ساختار محکم، با کیفیت و مقاومی برخوردار باشند. با توجه به آنکه کاربری های گوناگونی برای لوله‌ها وجود دارد موسسات بین المللی یکسری استانداردها را برای طراحی و تولید لوله‌ها تعیین کردند. یکی از این موسسات با عنوان ASTM شناخته می‌شود که مخفف عبارت American Society for Testing and Materials است و به معنای انجمن تست و آزمایش متریال در آمریکا است.

این مرکز به صورت تخصصی و بر اساس آزمایشات فنی تشخیص داده است که لوله های صنعتی چه ویژگی‌ها و ساختاری داشته باشند و از این طریق مجموعه های تولیدی چه برنامه ریزی را برای طراحی وساخت دنبال کنند. به همین دلیل معمولا لوله ای که در ابتدای مقاله نام برده شد بصورت لوله ASTM A106 مطرح می‌شود. در ادامه مقاله جزئیات دقیق تری در مورد این محصول ارائه میدهیم تا کاملا با آن آشنا شوید.

لوله a106 چیست؟

لوله a106 یک نوع لوله بدون درز است و ساخته شده از متریال فولادی که یکی از مشتقات آهن است می‌باشد. اصولا لوله های بدون درز در صنایعی استفاده می‌شود که باید به انتقال سیالات پرفشار پرداخت. این سیالات می‌توانند از نوع مایع، بخار یا گاز باشند. در بسیاری از موارد خط لوله های بسیار عظیم و طولانی که از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت شده اند مسئولیت انتقال سیالات را برعهده دارند.

در نتیجه لوله مورد نظر باید از هر لحاظ بتواند پاسخگوی نیاز یک صنعت عظیم در حیطه انتقال سیالات پرفشار باشد. بر اساس آزمون هایی که در مجموعه های سنجش استاندارد انجام شده است باید بر پایه پروژه های مذکور از لوله های خاصی استفاده کنیم. لوله a106 یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

ویژگی‌ها و مزیت های لوله a106

ویژگی‌ها و مزیت های لوله a106

لوله a106 براساس نوع ساختاری که دارد باید دارای یکسری ویژگی‌ها و خصوصیات ساختاری باشد تا از این طریق بتواند با امنیت کامل در شبکه پایپینگ مورد استفاده قرار گیرد. از جمله مهمترین این ویژگیها برای این نوع لوله شامل موارد ذیل است:

  • تولید شده از شمش های فولادی

لوله a106 با استفاده از شمش های صلب فولادی طراحی و ساخته می‌شود. در واقع هیچ نوع درز جوشی در این لوله‌ها وجود ندارد و شمش های پر کربن فولادی پس از حرارت دهی و گداخته شدن توسط قطعه ای با عنوان سمبه سوراخ کاری می‌شوند و در دستگاه های غلتکی مختلف به شکل یک لوله در می‌آیند. لوله مانیسمان نیز به این صورت تولید می‌شوند.

  • تست شده برای فشارهای بالا

این لوله‌ها پس از فرایند تولید کاملا تست شده هستند. به همین دلیل برای عبور مایعات و گازهایی که به دلیل نوسانات دمایی دچار افزایش فشار شده اند مناسب می‌باشند.

  • مقاومت بالا در برابر فرایند های شیمیایی و خوردگی

فولاد کربن اگر در یک پروسه جداگانه مقاوم سازی شود کاملا در برابر فرایندهای شیمیایی مقاوم است. یکی از پرکاربردترین این اقدامات گالوانیزه کردن لوله‌ها است که باعث می‌شود لوله‌ها در محیط های بسیار خورنده نیز دچار تغییر نشوند. به این لوله‌ها، لوله گالوانیزه بدون درز نیز میگویند.

  • مقاومت ضربه ای بالا

از آنجایی که این لوله‌ها بیشتر برای انتقال سیالات پرفشار استفاده می‌شوند بروز تغییرات فشار در مسیر لوله محتمل است. به همین دلیل امکان دارد لوله‌ها دچار لرزش و شوک های لحظه ای شوند. در چنین شرایطی نباید حتی در محل اتصالات نیز نشتی بوجود آید.

  • استحکام کششی بسیار بالا

لوله های بدون درز در مقایسه با لوله های درزجوش از استحکام کششی ایده آلی برخوردار هستند. در نتیجه در مسیرهای مختلف لوله کشی سازگاری بالایی با شرایط پرتنش محیط دارند.

  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه

لوله a106 میتواند در ضخامت های کمتر نیز طراحی و ساخته شود. بنابراین شمار بالایی از آنها قابل خرید و حمل تا محل پروژه می‌باشند. این ویژگی‌ها روی نازل بودن قیمت آنها تاثیر میگذارد.

کاربردهای لوله a106

کاربردهای لوله a106

کاربری های گوناگونی برای لوله a106 تعریف شده است که مهمترین آنها استفاده در کارخانجات صنایع شیمیایی، پالایشگاه های نفت و گاز، نیروگاه‌ها، پتروشیمی، سیستم های پایپینگ، در بویلرها و مخازن تحت فشار و همچنین در صنعت کشتی سازی است. تمامی این کاربری‌ها به دلیل مقاومت و استحکامی است که این لوله‌ها از آن برخوردار میباشند. البته گریدها و طبقه بندی های مختلفی برای این نوع لوله وجود دارد که در بخش بعد خصوصیات هر کدام را ذکر میکنیم.

طبقه بندی های گوناگون لوله a106

گریدها و طبقه بندی های متعددی برای لوله لوله a106 در نظر گرفته شده است که هر کدام از لحاظ مشخصات فنی قدری با یکدیگر تفاوت دارند. گرید های a ، b ، c طبقه بندیهای این لوله‌ها هستند. این سه گرید از لحاظ متریالی همچون وانادیوم، نیکل، مولبیدن، مس، کروم ، سیلیکون، سولفور با یکدیگر یکسان هستند اما تفاوت های اصلی آنها در مقدار کربنی است که در فلز آهن وجود دارد.

دقیقا همین مقدار کربن منجر به آن خواهد شد تا این لوله‌ها به لحاظ درجه سختی و مقاومت قدری با یکدیگر فرق داشته باشند. برای گرید a مقدار کربن به درصد برابر ۰٫۲۵، برای گرید b مقدار کربن برابر ۰٫۳۰، برای گرید c مقدار کربن برابر ۰٫۳۵ است. بنابراین نوع کاربری آنها میتواند براساس این مشخصات و ویژگی‌ها متفاوت باشد.

معمولا در پروژه هایی که تنشهای زیادی بر روی لوله‌ها وجود دارد و لوله‌ها در معرض فشار زیادی قرار دارند ترجیح بر این است که از لوله های با درصد کربن به نسبت بالا استفاده شود. اصولا فلزات آهن با داشتن کربن مشخص تبدیل به فولادهای محکم و با کیفیتی می‌شوند که میتواند طول عمر بسیار بالایی نیز داشته باشند.

خرید انواع لوله بدون درز از شرکت پتروکاسپین

خرید انواع لوله بدون درز از شرکت پتروکاسپین

شرکت پتروکاسپین سایزبندی های کاملی از لوله های مانیسمان و بدون درز را دارد. این مجموعه توانسته است با همکاری با بسیاری از سازمان‌ها و ارگان های مختلف پروژه های وسیع لوله کشی را از نظر تامین مواد اولیه پشتیبانی کند و یک خدمات با کیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات فنی و تخصصی تر و همچنین آشنایی با قیمت محصولات با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمائید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵