انواع محافظ کابل برق؛ بهترین متریال، سایزبندی کامل

انواع محافظ کابل برق؛ بهترین متریال، سایزبندی کامل

برای شبکه‌های کابل کشی در محیط‌های صنعتی از محافظ کابل برق استفاده می‌شود. این قطعات دقیقاً همان لوله‌ها هستند که در سایزبندی‌های مختلف طراحی و ساخته شده اند. کابل‌های برق به جهت ابعاد گوناگون خود نیاز به لوله‌های با قطر متنوع دارند. لوله‌هایی که از جنس فلز و پلیمر هستند و به خوبی می‌توانند کابل‌ها را در برابر هر نوع تنشی از جمله ضربه، کشیدگی و غیره حفاظت کنند. این لوله‌ها تنها در مواقعی استفاده می‌شوند که شما می‌خواهید تعداد محدودی از کابل‌ها را در یک مسیر هدایت کنید.

به طوری که اگر شمار کابل‌ها افزایش پیدا کند باید از انواع سینی کابل و همچنین نردبان کابل استفاده کنیم. این قطعات قابلیت آن را دارند که در یک مسیر تعداد بالایی از کابل‌ها را با نظم بالا پشتیبانی کنند. در ادامه مقاله جزئیات کاملی از لوله‌های برق و همچنین اطلاعات مضاعفی در مورد اتصالات لوله برق و قطعاتی که برای نصب و راه‌اندازی شبکه‌های لوله کشی استفاده می‌شوند ارائه می‌دهیم.

لوله فولادی؛ مقاومترین محافظ کابل برق

لوله‌های فولادی همانطور که از نام آنها کاملا مشخص است ساخته شده از آلیاژ فولاد می‌باشند. این نوع فلز در حال حاضر مقاومترین عنصری است که برای ساخت قطعات پشتیبانی کابل استفاده می‌شود. از این متریال نه تنها برای لوله‌های برق بلکه برای ساخت سایر تجهیزات نیز استفاده می‌شود. لوله‌های فولادی زمانی انتخاب می‌شوند که می‌خواهید در محیط‌های پرتنش کابل‌های برق را مسیریابی و هدایت کنید.

این لوله‌ها قابلیت نصب به سقف و دیواره سازه را دارند و همچنین می‌توانند در زیر سازه نیز نصب شوند. علاوه بر سختی بدنه در برابر فرایندهای شیمیایی نظیر زنگ زدگی نیز مقاوم هستند. علت این موضوع وجود پوشش گالوانیزه گرم بر روی این لوله‌ها می‌باشد. پوشش هایی که کاملاً از جنس زینک مذاب هستند و با یک ضخامت کنترل شده تمام قسمت‌های لوله محافظ کابل برق را فرا گرفتند.

 

محافظ کابل برق جهت حفاظت فیزیکی کابل‌ها

محافظ کابل برق از نوع لوله پی وی سی

لوله پی‌وی‌سی برق یکی دیگر از نمونه قطعات محافظ کابل برق می‌باشند که به وفور در شبکه‌های کابل‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها وزن پایینی دارند اما دارای بدنه محکم و بسیار مقاوم می‌باشند. نوع ساختار این لوله‌ها به گونه‌ای است که به صورت خم سرد هستند.

یعنی شاخه های لوله برای تغییر مسیر نیاز به اتصالات مختلف ندارند و به راحتی توسط ابزارهای مخصوص قابلیت تغییر جهت و انحراف دارند. این ویژگی ارزشمند منجر به آن خواهد شد تا شما هزینه مضاعفی برای خرید اتصالات صرف نکنید. این لوله‌ها غالباً به صورت روکار در سطح سازه در ناحیه دیوار و سقف نصب می‌شوند.

سرعت ایجاد شبکه‌های به نسبت پیچیده با این لوله‌ها بسیار بالا است و در یک مدت کوتاه می‌توانید یک شبکه به هم پیوسته و یکپارچه‌ای از لوله‌های برق ایجاد کنید. دلیل این موضوع نیز عدم نیاز به اتصالات لوله برق برای لوله‌های پلیمری نسوز می‌باشد.

این نوع از محافظ کابل های برق در برابر حرارت مقاوم است و در صورت بروز حریق دچار ذوب شدگی نمی شوند. به همین دلیل به آنها لوله‌های نسوز نیز گفته می‌شود. در کنار این‌ها کاملاً عایق الکتریکی هستند و در صورت تماس رشته‌های کابل با بدنه لوله پی وی سی برق هیچگونه برق گرفتگی رخ نخواهد داد.

محافظ کابل برق از نوع لوله پی‌وی‌سی

سایزبندی‌های مختلف لوله های برق

لوله‌های برق به عنوان محافظ کابل برق صنعتی چه از نوع فولادی و چه از نوع پلیمری یا پی‌وی‌سی همگی در سایزبندی‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد مقوله سایزبندی برای پشتیبانی از کابل‌های برق بسیار اهمیت دارد. به طور کلی نمی‌توان کابل‌های قطور را در لوله‌های با ابعاد کوچکتر قرار داد.

به همین دلیل باید یک سازگاری و هماهنگی بین سایز کابل‌ها و لوله‌های برق ایجاد شود. این قاعده در مورد سایر تجهیزات پشتیبانی کابل نیز وجود دارد و عملاً به منظور افزایش امنیت کابل کشی انتخاب سایزهای مناسب اهمیت پیدا می‌کند. سایزهایی که برای این لوله‌ها وجود دارد شامل موارد ذیل است:

  • Pg11
  • pg13.5
  • Pg16
  • Pg21
  • Pg29
  • Pg36
  • Pg48

نمره‌های متنوع لوله برق هر کدام مشخصات فنی جداگانه‌ای دارند. یعنی برای هر لوله یک ضخامت و قطر داخلی منحصر به فرد وجود دارد. علاوه بر این با تغییر ضخامت و قطر لوله عملاً وزن آن نیز دچار نوسان خواهد شد. به این صورت که با افزایش ضخامت و قطر شاهد بیشتر شدن وزن لوله خواهیم بود. اما این لوله‌ها به دلیل آنکه معمولاً در ارتفاعات سازه نصب می‌شوند نسبتا سبک هستند. باز هم تاکید می‌کنیم اینکه کدام یک از این نمره‌های لوله انتخاب شود همگی بستگی به ابعاد و سایز کابل‌های برق دارند.

اتصالات لوله فولادی برق

مهمترین تفاوتی که بین لوله‌های فولادی برق و پی‌وی‌سی و همچنین نمونه های خم سرد وجود دارد دقیقاً همین اتصالات لوله‌ای هستند. برای لوله‌های فولادی اتصالات مختلفی وجود دارد که می‌توان به زانوها، سه راهی‌ها، چهارراه‌ها و اتصالات متقاطع اشاره کرد. البته در برخی مواقع از انواع زانوهای درب دار و اتصالاتی که دارای درب جداگانه هستند استفاده می‌شود. این قطعات غالباً به عنوان کاندولت شناخته می‌شوند که بر اساس نوع پروژه کابل کشی بر روی لوله‌ها نصب خواهند شد.

از لحاظ سختی بدنه و ویژگی‌های ساختاری تمام اتصالات لوله فولادی برق از متریال استیل ساخت می‌شوند. همچنین همگی دارای پوشش گالوانیزه گرم هستند و به خوبی می‌توانند در محیط‌های مرطوب استفاده شوند. این قطعات اتصال دهنده در قسمت داخلی خود قلاویزکاری یا رزوه شدند. بنابراین بر روی لوله‌ها پیچ می‌شوند.

در کنار این‌ها اتصالات دیگری نیز وجود دارند که غالباً به عنوان اتصالات سازه‌ای شناخته می‌شوند. همانطور که از نام آن مشخص است برای نصب و اتصال لوله‌ها به سازه طراحی شدند. از جمله این قطعات می‌توان به سی چنل‌ها، بست‌های چنگالی، رادهای گالوانیزه، بست‌های اسپیت و بست دو پایه دیواری اشاره کرد. این قطعات از لحاظ ابعاد و سایز کاملاً با لوله‌ها یا قطعات محافظ سیم و کابل برق سازگاری دارند و به خوبی بر روی آنها پیچ می‌شوند.

محافظ کابل برق پلیمری قابل استفاده در محیط‌های کم تنش

خرید محافظ کابل برق از شرکت پتروکاسپین

مشتریان گرامی می‌توانند متنوع‌ترین انواع محافظ کابل برق از نوع لوله‌ای را در سایزبندی های متنوع از شرکت پتروکاسپین خریداری کنند. کارشناسان ما در زمینه فروش سعی می‌کنند یک مشاوره تخصصی به خریداران ارائه دهند تا شما بتوانید با آگاهی کامل عملیات خرید خود را تکمیل کنید. قیمت لوله محافظ کابل برق در این شرکت کاملاً مقرون به صرفه و متعادل نسبت به بازار است. در نتیجه با کمترین هزینه می‌توانید یک شبکه لوله کشی کاملاً امن و ایده آلی را احداث کنید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵