سی چنل

سی چنل گالوانیزه

سی چنل گالوانیزه

سی چنل گالوانیزه  کاسپین پایپ که به روش تولید از ورق گالوانیزه گرم انجام می شود . سی چنل یا سی ریل یک قطعه ی بسیار کاربردی است که از آن می توان برای نگهداشتن لوله های فولادی و کابل بوسیله ی بست های دوتیکه ی مخصوص و همچنین بعنوان نگهدارنده ی انواع مختلف ساپورت گالوانیزه با طرح ها و نقشه های مختلف برای نگهداشتن انواع سینی کابل و نردبان کابل بر روی دیوار یا زمین و حتی سقف استفاده کرد. سی چنل  بر اساس استاندارد ISO   و BS   تولید می گردد.

سی چنل گالوانیزه چیست؟

سی چنل گالوانیزه یکی از مرسوم ترین تجهیزات ساختمانی و صنعتی است که برای نگه داشتن لوله ها و یا کابل های برق استفاده می شود. همانطور که می دانید فرایند گالوانیزاسیون سی چنل ها به دو دسته سرد و گرم تقسیم بندی می شود.

در فرایند گالوانیزاسیون گرم فلز فولاد در دمای بالا در حمام مذاب فلز روی قرار می گیرد و پس از مدتی از آن خارج می شود. با خارج شدن مولکول های فلز روی با مولکول های فولاد پیوند برقرار کرده و به این ترتیب سطح ورق فولادی توسط فلز روی پوشانده می شود. در فرآیند آبکاری سرد نمک روی در یک محلول اسیدی قرار می گیرد و از طریق پاشش بر روی سطح ورق فولادی، عمل گالوانیزاسیون انجام می پذیرد‌.

از آنجایی که پیوند ایجاد شده بین فلز روی و ورق فولادی در عمل گالوانیزاسیون گرم، بیشتر از عمل گالوانیزاسیون سرد است، طول عمر ورقه های تولید شده با این روش بیشتر خواهد بود.

مزایای سی چنل گرم کاسپین پایپ

  • قیمت مناسب نسبت به سایر محصولات مشابه (سی چنل های استیل)
  • اتصالات آسان و در دسترس ( اتصالات سی چنل گالوانیزه گرم و ….. )
  • طول مناسب ۳ متری جهت حمل و نقل آسان و نصب راحت

به منظور جلوگیرى از زنگ زدگی سی چنل ، از ورق گالوانیزه گرم استفاده می شود.

مشخصات محصول تولیدى سی چنل کاسپین پایپ ، استاندارد تولید سایز و نام کارخانه روى لوله ثبت شده و سپس بسته بندى و به انبار محصول منتقل مى گردند تا طبق سفارش مشترى بارگیرى و حمل شوند.

سی چنل گالوانیزه چیست؟

کاربرد سی چنل گالوانیزه در تاسیسات برقی ساختمان ها

همانطور که گفته شد، از سی چنل ها برای نگهداری کابل ها و لوله های برق استفاده می شود. امروزه برای آن که تعمیر و تعویض تاسیسات به نحو احسن انجام بپذیرد اکثر تاسیسات از جمله تاسیسات برقی از سقف عبور داده می شوند.

در چنین روشی پیش از آن که لوله برق به جعبه تقسیم گرد برسد، باید توسط بست هایی به سقف متصل گردد. تا ضمن نگهداری این تجهیزات در سقف از آن ها در برابر انواع ضربات و خطرات محافظت نماید.

همچنین از سی چنل ها برای محافظت از لوله های فولادی برق که عمدتا به جعبه تقسیم های ضد انفجار راه پیدا می کنند و در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده می گردد.

از آنجایی که فلز به کار رفته در این دسته از تجهیزات از نوع گالوانیزه است، در برابر رطوبت از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می دهند. به همین دلیل از سی چنل ها در فضا های باز نیز استفاده می گردد.

مشخصات فنی سی چنل

سی چنل ها در برابر بارگذاری های خارجی و رطوبت مقاومت فوق العاده ای دارند. این دسته از تجهیزات ساختمانی در ورقه های ۲ متری و ۳ متری تولید می شود.

ضخامتی که به طور کلی برای سی چنل ها در نظر گرفته می شوند، در اکثر موارد یک میلی متر است. البته سی چنل هایی که وظیفه نگهداری تجهیزات سنگین تری مانند تاسیسات آب و فاضلاب را بر عهده دارند، در ضخامت های ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ میلیمتری تولید می شوند.

انواع سی چنل کاسپین پایپ

  • سی چنل ۴۰
  • کلمپ سی چنل
  • سی چنل فلزی
  • سی چنل هیلتی
  • بست سی چنل
  • سی چنل-گالوانیزه
  • سی چنل ۶۰

سی چنل گالوانیزه چیست؟

ایجاد سیستم ساپورت سینی کابل با استفاده از سی چنل گالوانیزه

ساپورت سینی گالوانیزه کابل مجموعه از تجهیزات و قطعاتی هستند که برای پشتیبانی و حمایت از انواع سینی کابل در سایز های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ساپورت ها در نواحی مختلف از سازه اجرا می شود که از جمله آنها می توان به ناحیه سقف اشاره کرد. برای ایجاد یک سیستم ساپورت سینی کابل در سقف شما نیاز به چند قطعه کاربردی دارید.

این قطعات شامل دو عدد راد گالوانیزه و سی چنل ها می باشد. با استفاده از این مجموعه قطعات شما می‌توانید شرایطی را فراهم کنید تا سینی های کابل در مرکز سازه به صورت معلق به مسیر خود ادامه دهند. اینکه شما چه تعداد ساپورت سینی کابل را با استفاده از سی چنل گالوانیزه در یک مسیر واحد نصب کنید بستگی به طول سینی و متراژ آن دارد. طبیعتاً برای متراژ های بسیار بلند شما لازم است که چندین ساپورت سینی کابل در ناحیه سقف استفاده کنید تا از این طریق بتوانید امنیت و پایداری سینی ها را در ارتفاعات سازه تضمین کنید.

طریقه نصب سی چنل گالوانیزه برای پشتیبانی از سینی ها

در قسمت قبل در مورد قطعات مورد نیاز برای ایجاد سیستم ساپورت سینی کابل صحبت شد. اما موضوع اصلی این است که چگونه باید از این قطعات استفاده کنیم و چه نوع ترکیبی را از راد گالوانیزه و سی چنل ها ایجاد کنیم تا بتوانیم سینی ها را در ارتفاعات سازه به شکل معلق و پایدار نگه داریم. همان طور که در بدنه اصلی سی چنل گالوانیزه مشاهده می کنید که البته در تصاویر مربوطه کاملاً مشخص است چندین پانچ در طول سی چنل وجود دارد. این پانچ ها کاربردهای بسیار مهمی دارند که اصلی ترین موارد استفاده آنها عبور دادن رادهای گالوانیزه و ایجاد یک ساپورت U شکل می باشد.

ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود چگونه میتوانیم یک ساپورت یو شکل را ایجاد کنیم. همانطور که گفته شد برای ایجاد یک ساپورت در یک نقطه سقف نیاز به ۲ راد گالوانیزه داریم. این رادهای گالوانیزه با توجه به آنکه در طول محور خود تمام رزوه هستند قابلیت پذیرش مهره را دارند. با نصب راد های گالوانیزه در دو انتهای سی چنل گالوانیزه و سپس بستن مهره ها در انتهای راد می توانید یک ساپورت یو شکل را ایجاد کنید.

در برخی از مواقع این امکان وجود دارد که شما به صورت طبقاتی دو یا سه سی چنل را در داخل رادهای گالوانیزه به نسبت بلند نصب کنید تا از این طریق قابلیت اجرای ساپورت های طبقاتی را داشته باشید. با این نوع ساپورت شما می توانید ۲ یا ۳ سینی کابل را به صورت طبقاتی مسیریابی و هدایت کنید.

نصب بست چنگالی برای پشتیبانی از کابل و لوله های برق

بست چنگالی از جمله قطعات مکملی هستند که می توانند در داخل سی چنل گالوانیزه مورد استفاده قرار گیرند. این بست ها در دو نوع بست چنگالی عایق دار و بست چنگالی ساده یا بدون عایق طراحی و ساخته می شوند. نوع پایه ها و انتهای این بست به گونه ای است که در زمان قرارگیری در داخل سی چنل گالوانیزه کاملا قفل میشود و می تواند انواع کابل و لوله های برق را در داخل خود داشته باشد.

اگر میخواهید با استفاده از سی چنل گالوانیزه و همچنین بست چنگالی انواع لوله برق را پشتیبانی کنید می توانید از انواع بست چنگالی بدون عایق استفاده کنید. اما برای پشتیبانی از کابل های برق بدون لوله حتما باید از بست چنگالی عایق دار در داخل سی چنل استفاده کنید. عایق های موجود در داخل این بست می توانند از آسیب دیدگی بدنه کابلها جلوگیری کنند. چرا که یک خاصیت الاستیکی مناسبی دارند و برای محافظت از بدنه کابل فوق العاده ایده آل هستند.

نصب بست چنگالی برای پشتیبانی از کابل و لوله های برق

قابلیت نصب سی چنل گالوانیزه در سقف و دیوار

به طور کلی نوع پروژه شما تعیین می کند که در چه ناحیه ای از سی چنل گالوانیزه استفاده کنید. با توجه به اطلاعات مذکور برای پشتیبانی از سینی های کابل در مرکز سازه نیاز به ایجاد ساپورت های آویز داریم. بنابراین سی چنل ها حتماً باید برای شکل دهی ساپورت به صورت آویز استفاده شوند. اما در مواردی که لازم است لوله ها و کابل های برق را در مسیر های سقفی و دیواری هدایت کنیم حتماً باید سی چنل گالوانیزه به طور مستقیم به سقف یا دیوار نصب شود.

در برخی از موارد سی چنل ها به طور مستقیم به سقف متصل می‌شوند و در چنین شرایط شما می توانید با انواع بست اسپید لوله های برق را پشتیبانی و حمایت کنید. همچنین نصب بست چنگالی نیز بر روی سی چنل های اتصال یافته به سقف قابل انجام میباشد. در پروژه هایی که سی چنل گالوانیزه مستقیماً به دیوار نصب می شود دقیقاً برای حمایت از لوله ها و همچنین کابل های برق می باشد.

معمولاً در مسیرهای دیواری امنیت بیشتری از لحاظ تحمل نیروی وزن لوله ها و کابل ها برای سی چنل ها وجود دارد. حال آنکه در اتصالات سقفی نیروی وزن بیشتری به سی چنل وارد می شود به همین دلیل ما همواره تاکید می کنیم که در اتصالات سقفی حتماً از پیچ های مخصوص برای نصب محکم سی چنل به سقف استفاده کنید.

امکان استفاده از سی چنل ها در محیط های باز

در اغلب موارد مخصوصاً در محیط های صنعتی لازم است که مسیرهای نصب سینی کاملاً در یک محیط باز باشد. در چنین شرایطی سی چنل ها با توجه به آن که دارای پوشش گالوانیزه گرم هستند هیچ گاه دچار زنگ زدگی و خوردگی نمی شوند. به همین دلیل اگر بنا به محدودیتهای موجود در پروژه کابل کشی امکان استفاده از سی چنل ها در سازه های مسقف فراهم نبود هیچگاه جای نگرانی نیست.

سی چنل گالوانیزه گرم حتی می تواند در پرتنش ترین محیط ها نیز ساختار خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کند. البته برای کاهش هزینه های خرید ممکن است برخی از انواع سی چنل ها توسط پوشش های گالوانیزه سرد مقاوم سازی شود که این نمونه حتما باید در محیط های با رطوبت حداقل استفاده شود. در مجموع این شرایط محیط و نوع پروژه و همچنین مسیرهای نصب سینی ها و ساپورت های مربوطه می‌باشد که تعیین می کند از چه نوع سی چنلی استفاده کنید.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵