جعبه تقسیم گرد

جعبه تقسیم گرد

جعبه تقسیم گرد کاسپین با استفاده از ورق گالوانیزه گرم  و استاندارد تولید و در ابعاد و سایزهای متنوع قابل ارائه می باشد. از جعبه تقسیم در لوله کشی روکار و توکار  برق استفاده و به عنوان محل سربندی کابل ها و دسترسی به آنها در نظر گرفته میشود. سایز لوله ورودی در جعبه تقسیم بر اساس استاندارد DIN تولید لوله برق از سایز PG11 الی PG48 ساخته می شود. سایز لوله ورودی در جعبه تقسیم بر اساس استاندارد BS تولید لوله برق از سایز M20 الی M50 ساخته می شود.

جعبه تقسیم گرد چه جایگاهی در تاسیسات برقی ساختمان ها و صنایع دارد؟

جعبه تقسیم گرد محلی برای انشعابات سیم ها و کابل های موجود در ساختمان و یا صنعت است. این جعبه تقسیم به گونه ای طراحی شده است علاوه بر آن که انشعابات را از دید خارج کند، امکان دسترسی به انشعابات را برای تعمیر کاران افزایش دهد.

به این ترتیب تا حدود زیادی در هزینه های ناشی از تعمیرات کاسته خواهد شد. در اکثر جعبه تقسیم های موجود در بازار برای آن که بتوان از انشعابات به خوبی محافظت کرد، درون آنها از ترمینال ها استفاده می شود. در قدیم در جعبه تقسیم ها، سیم ها از طریق چسب برق به یکدیگر متصل شده و انشعابات لازمه را ایجاد می کردند.

این کار باعث سردرگمی تعمیرکاران می شده است. اما با نصب ترمینال ها در جعبه تقسیم های امروزی، به هم ریختگی خاصی در جعبه تقسیم وجود نداشته و درون آن ها غالبا ساختاری منظم به وجود آمده است.

کاربرد جعبه تقسیم گرد

جعبه تقسیم ضد انفجار یکی از انواع جعبه تقسیم های موجود در بازار است که مانند جعبه تقسیم های گرد، به صورت دایره ای ساخته می شود. در صورتی که جعبه تقسیم های گرد دارای متریال مستحکم مانند فولاد و یا آلومینیوم باشند و تمام درز های آن ها پوشانده شده و استاندارد های لازم را برای آب بندی گذرانده باشند، می توانند به عنوان جعبه تقسیم های ضد انفجار به شمار آیند.

از کاربری دیگر جعبه تقسیم های گرد، می توان به دوربین های مدار بسته اشاره کرد. زمانی که سیم ها و یا کابل ها از طریق لوله های فلزی که یا از طریق سی چنل ها از سقف آویزان شده اند می شوند و یا بدون استفاده از سیستم لوله کشی، به دوربین های مدار بسته می رسند، نیاز خواهند داشت که پیش از ورود به دوربین از آن ها انشعاباتی گرفته شود.

وجود جعبه تقسیم های گرد در زیر این دوربین ها باعث می شود تا علاوه بر حفظ ظاهر و زیبایی دوربین مدار بسته، به عنوان پایه ای محکم برای آن ها استفاده گردد. به این ترتیب علاوه بر آن که انشعابات لازم گرفته می شود، پایه ای نیز برای دوربین تعبیه می گردد.

جعبه تقسیم گرد

انواع جعبه تقسیم گرد

به طور کلی جعبه تقسیم های گرد به دو صورت توکار و روکار هستند. جعبه تقسیم های توکار هنگامی به کار میروند که لوله کشی تاسیسات برقی در داخل بدنه ساختمان انجام پذیرد و هنگامی که تاسیسات برقی از روی سقف و یا دیوار عبور داده شوند، از جعبه تقسیم های روکار استفاده می گردد.

به یاد داشته باشید که یک جعبه تقسیم روکار مناسب علاوه بر آن که فضای لازم را برای انشعابات و ترمینال ها ایجاد می کند، باید ظاهری آراسته داشته باشد چرا که این نوع از جعبه تقسیم ها به طور مستقیم در معرض دید قرار دارند.

ابعاد و اندازه جعبه تقسیم

  • جعبه تقسیم سایز ۵ * ۵
  • جعبه تقسیم سایز ۷ * ۷
  • جعبه تقسیم سایز ۱۰ * ۱۰

جعبه تقسیم گرد از چه مواد و متریالی ساخته می شود؟

یکی از جعبه های بسیار پرکاربرد که معمولاً در سیستمهای کابل کشی مورد استفاده قرار می گیرد جعبه تقسیم گرد می باشد. از لحاظ نوع ساختار و هندسه ظاهری کاملاً دایره ای شکل هستند که متناسب با حجم اتصالات، ابعاد آن ها نیز تغییر پیدا می کند. اگر شما بخواهید در داخل این جعبه ها از ترمینال های بیشتری استفاده کنید طبیعتاً به جعبه های گرد با قطر بزرگتری احتیاج دارید. ترمینال ها در واقع همان کانکتورهای اتصال دهنده می باشند که برای اتصال دو سیم برق در داخل جعبه تعبیه می‌شوند.

جنس و متریال ساختی که معمولاً برای جعبه تقسیم گرد مورد استفاده قرار می گیرد در اغلب موارد از جنس چدن، آلومینیوم، متریال استیل و همچنین پلیمرهای ABS و ترکیبات GRP می باشد. اینکه شما از کدام نوع جنس در سیستم کابل کشی خود و همچنین لوله کشی برق ساختمان مورد استفاده قرار دهید بستگی به نوع پروژه و محل استفاده جعبه ها دارد. اگر در یک محیط صنعتی با ضریب ریسک بالا مشغول فعالیت هستید استفاده از نوع فلزی آنها بهتر می باشد. زیرا این جعبه تقسیم ها دارای خاصیت ضد انفجار بوده و اجازه نمی دهد که در محیط های حساس کاری حوادث مخربی همچون آتش سوزی اتفاق بیفتد.

جعبه-تقسیم-گرد-کاسپین

چرا به جعبه تقسیم ها، ضد انفجار می گویند؟

معمولاً نام دیگر جعبه تقسیم گرد با عنوان جعبه های ضد انفجار نیز می باشد. اما برخی از افراد در زمان خرید ممکن است این کنجکاوی در آنها ایجاد شود چرا اصلاح ضد انفجار بر روی جعبه ها به کار گرفته می‌شود و دلیل آن دقیقا چیست؟ در این مورد باید بگوییم که بسیاری از مشاغل و فعالیت های صنعتی از قبیل صنایع گاز و نفت، همچنین نیروگاه ها و بسیاری از مجموعه هایی که از لحاظ نوع فعالیت صنعتی دارای ضریب ریسک بالا هستند نیازمند یکسری اقدامات اساسی در حوزه افزایش امنیت مجموعه خود می باشند.

همان طور که می‌دانید در این گونه مکان ها بروز هرگونه جرقه یا تخلیه الکتریکی در اتصالات برقی می تواند باعث بروز انفجار و آتش سوزی شود. تنها نقطه ای که احتمال بروز جرقه در آن وجود دارد محل اتصالات برقی می باشد. این اتصالات نیز دقیقاً در داخل انواع جعبه تقسیم گالوانیزه قرار دارد. اگر محفظه هایی که به عنوان جعبه تقسیم از آن استفاده می کنیم بتواند به طور کامل تخلیه الکتریکی ناگهانی را خنثی کند عملاً محیط کاری شما دچار حوادث مخرب نمی شود. جعبه تقسیم گرد قابلیت آن را دارد که به واسطه پوشش همه جانبه خود محل اتصالات را محافظت کنند و هرگونه تغییری که در این اتصالات ایجاد می شود به محیط بیرون منتشر نخواهد شد.

جعبه تقسیم گرد چگونه در یک پروژه کابل کشی استفاده میشود؟

برای استفاده از جعبه تقسیم گرد لازم است که یکسری اقدامات مهم و اساسی را انجام دهیم تا بتوانیم در پایان کار یک سیستم ایمن و در عین حال کاربردی را ایجاد کنیم. همانطور که گفته شد این جعبه ها هم به صورت توکار و روکار قابلیت استفاده دارد به همین دلیل قبل از هر کاری باید مشخص کنید که میخواهید به چه صورت از این جعبه ها استفاده کنید. مرحله بعدی بکارگیری از انواع لوله فولادی برق می باشد. اصولاً کابل ها را نمی‌توان به صورت آزادانه و بدون هیچگونه محافظ فلزی در یک مجموعه صنعتی هدایت کرد.

لوله ها، قطعاتی هستند که می‌توانند این محافظت فیزیکی را بر روی کابل ها فراهم کنند. این لوله ها در مسیرهای تعیین شده خود بر روی دیوار یا سقف سازه نصب می شوند. در مسیر خود اگر نیاز به برقراری انشعابات گسترده باشد ما باید از جعبه تقسیم گرد استفاده کنیم. نکته مهمی که وجود دارد این است که ورودی و خروجی جعبه ها باید با قطر لوله ها مطابقت داشته باشد زیرا این لوله ها وارد جعبه تقسیم ترمینال دار می شوند و از این طریق اتصالات کابل ها در داخل جعبه برقرار می شود.

جعبه تقسیم گرد چگونه در یک پروژه کابل کشی استفاده میشود؟

چرا جعبه تقسیم گرد دارای پوشش گالوانیزه هستند؟

اصولا فلزات با هر درجه سختی که دارند زمانی که در محیط آزاد و در مجاورت آب و هوای محیط قرار می گیرند مستعد زنگ زدگی هستند. عملاً استفاده از جعبه تقسیم گرد با جنس فلزی و بدون پوشش گالوانیزه در یک محیط کاری منطقی نیست. زیرا به مرور زمان شما شاهد تغییر رنگ و همچنین زنگ زدگی سطح فلز خواهید بود. عمدتاً بروز خوردگی و زنگ زدگی باعث تخریب ساختاری محفظه‌های جعبه تقسیم می‌شود. بنابراین شما نمی توانید در چنین شرایطی امنیت اتصالات را برقرار کنید.

به همین دلیل بعد از آن که شکل هندسی جعبه تقسیم گرد ایجاد شد آنها را در فرایند های جداگانه تحت عنوان گالوانیزه سرد و همچنین نوع گرم پوشش دهی می کنند. فرایند گالوانیزه سرد معمولاً روند متفاوتی دارد اما اگر می خواهید که در یک محیط پر تنش و مرطوب از جعبه تقسیم ها استفاده کنید حتما پیشنهاد می شود که نوع پوشش گالوانیزه گرم را انتخاب کنید. زیرا مقاومت فلز را در برابر عوامل محیطی چندین برابر می کند.

استفاده از واشر دور درب در جعبه تقسیم

واشر دور درب در جعبه تقسیم گرد نقش بسیار حیاتی در حفظ امنیت اتصالات دارد. همانطور که می دانید از روزنه درپوش امکان ورود گرد و غبار و همچنین مایعات وجود دارد. در صورتی که این عناصر خارجی وارد جعبه و به دنبال آن در محل اتصالات قرار بگیرند می توانند باعث بروز آتش سوزی و همچنین قطع ناگهانی جریان برق شوند. بنابراین همواره باید توجه داشته باشیم که جعبه تقسیم ها دارای واشر دور درب باشند.

البته در مواقعی که شما این جعبه تقسیم ها را در حالت تو کار نصب کرده اید و در یک محیط سرپوشیده قرار دارد لزومی برای استفاده از این واشرها نیست. به همین دلیل بستگی به موقعیت بکارگیری جعبه ها نیز دارد. در نتیجه اگر شما به علت محدودیت سیستم کابل کشی مجبور شدید که در یک فضای باز از جعبه تقسیم ها استفاده کنید با توجه به آنکه این جعبه ها در معرض آب و هوای محیط مانند بارش برف و باران و همچنین وجود گرد و غبار قرار دارند حتماً باید جعبه هایی را تهیه کنید که دارای واشر باشند.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

*