لوله کشی روکار برق

لوله کشی روکار برق

لوله کشی روکار برق

در سیستم لوله کشی روکار برق تمامی اتصالات برق باید از نوع پیچی باشد و به وسیله پیچ و مهره و بوشن و زانو و سه راه به یکدیگر متصل شود. محکم کردن لوله برق باید به وسیله لوازمی انجام گیرد که سبب زدگی و یا فرو رفتگی آن نشود.

محل و فاصله بست های لوله های برق روکار به وسیله مهندس ناظر تاسیسات برق دقیقا در کارگاه تعیین می شود لیکن در هر حال فاصله بست ها نباید از ۴۰ سانتیمتر کمتر و از ۱۰۰ سانتیمتر بیشتر باشد. بستها باید به وسیله رول پلاگ و پیچ به دیوار یا سقف محکم شود.

در مواردی که لوله بر روی سطح فلزی نصب می شود باید از پیچ های فولادی مخصوص فلز استفاده شود و در صورتی که لوله در روی سطح چوب نصب شود پیچ های مخصوص چوب باید به کار رود. استفاده از میخ به منظور محکم کردن لوله ها، جعبه های تقسیم، چراغ ها و غیره مجاز نمی باشد.

لوله های برق، در سقف کاذب نباید روی رابیتس نصب شود بلکه این گونه لوله ها را باید از سقف اصلی عبور داد. در صورتی که کلیه لوله های برق حتی المقدور از کف اطاق ها عبور داده شود از نظر آسیب دیدگی بیشتر مصون خواهد بود.

اتصالات لوله برق

اتصال لوله کشی به دستگاه های دارای لرزش (مانند موتور) باید به کمک لوله های فولادی قابل انعطاف با بوش های مناسب، که حداقل طول آن ۲۰ سانتیمتر باشد، انجام شود.

در لوله کشی روکار در صورتی که از لوله های فولادی سیاه استفاده شود، کلیه لوله ها، جعبه ها و سایر وسایل مربوط، باید با یکدست رنگ ضدزنگ و یا رنگ ثانویه پوشانده شود. نصب لوله های فولادی سیاه در مکانهای تر یا در خارج ساختمانها (فضای آزاد) مجاز نخواهد بود.

در سیستم لوله کشی روکار در مکان های تر داخل ساختمان ها، لوله کشی روکار باید به نحوی انجام شود که بین تمامی لوله ها، جعبه ها و سایر لوازم مربوط به آن و دیوار یا سطح اتکایی حداقل شش میلیمتر فاصله وجود داشته باشد.

لوله کشی روکار برق

نصب لوله برق به سازه

یکی از مهمترین پروژه هایی که در لوله کشی روکار برق همواره مورد توجه قرار می گیرد این است که بتوانیم لوله‌ها را به طور صحیح و اصولی بر روی سازه نصب کنیم. نواحی مختلفی در سازه وجود دارد شما میتوانید لوله ها را به آن ناحیه اتصال دهید. مسیر های دیواری و سقفی از نواحی رایج در لوله کشی روکار برق می باشد. این مسیرها غالباً قابلیت پذیرش لوله های برق را به بهترین شکل دارند.

اما باید از اتصالاتی استفاده کنیم که بتوانیم با غلبه بر وزن لوله ها آنها را به سازه متصل کنیم. اتصالات مختلفی در این حوزه وجود دارد که غالبا همه آنها ابتدا از طریق پیچ و مهره به طور مستقیم به سازه متصل می‌شوند و سپس لوله ها بر روی آنها سوار می شوند. متریال ساخت این بست ها فوق‌العاده مهم می باشد. شما نمی توانید از بست های پلاستیکی یا آلومینیومی استفاده کنید چرا که با کوچکترین تنش و نیرو و یا فشار از محل اتصال در سازه جدا می‌شوند و امکان ریزش آنها نیز وجود دارد.

لذا مواد و متریالی که برای ساخت بست های لوله برق استفاده می‌شود معمولاً از جنس فولاد ضد زنگ می باشد. متریال فولادی امنیت بالایی در شبکه های لوله کشی برق ایجاد می کنند. به همین دلیل این نوع از بست ها مناسب ترین گزینه برای اتصال لوله برق به سقف یا دیوار سازه می باشند.

لوله کشی روکار برق در نقاط سخت سازه

نکته بسیار مهمی که باید در لوله کشی روکار برق مد نظر قرار دهیم، شناسایی نقاط سخت سازه می باشد. به طور کلی ما نمی توانیم بست های اتصال دهنده لوله برق را در نواحی آسیب دیده دیوار و یا نقاطی از سطح که دچار ترک خوردگی شده اند نصب کنیم. در چنین شرایطی اتصال مورد نظر آن دوام و پایداری لازم را نخواهد داشت.

بسیاری از دیوارها و سقف های یک سازه صنعتی به دلیل آنکه مدت زمان بالایی از ساخت آنها گذشته است ممکن است بسیار سست و از آن استحکام و مقاومت لازم برخوردار نباشند. به همین دلیل بهتر است ابتدا در صورت امکان نقاط آسیب دیده قسمت دیوار یا سقف سازه را بازسازی کنیم تا از این طریق بتوانیم لوله های برق را با استفاده از اتصالات آن و با امنیت بالا به سازه نصب کنیم.

با توجه به آن که محتویات داخل انواع لوله برق کابل های حامل جریان برق می باشد لذا نمی‌توان با سهل انگاری آنها را در نقاط آسیب دیده به دیوار یا سقف نصب کرد. در نتیجه بهترین کار این است که از استحکام ناحیه اتصال مطمئن شویم و سپس به نصب لوله ها بپردازیم.

لوله کشی روکار برق در نقاط سخت سازه

استفاده از قطعات جانبی در شبکه لوله کشی برق

همان طور که می دانید لوله فولادی برق جزو قطعات اصلی و مهم در پروژه لوله کشی روکار برق هستند. این لوله ها متناسب با سایز کابل ها تغییر قطر پیدا می‌کنند. یعنی کابل هایی که دارای اندازه بزرگتر هستند طبیعتا باید از لوله های با قطر بزرگتر استفاده کنند. اما یکسری قطعات جانبی دیگر وجود دارد که غالباً بین دو لوله نصب می‌شود.

معمولاً این قطعات را با عنوان قطعات جانبی یا اتصالات بین لوله فولادی برق می‌شناسند. نبود این قطعات عملاً احداث شبکه لوله کشی برق را مختل می‌کند. چرا که این اتصالات لوله ای هستند که باعث می شوند لوله ها در مسیرهای مختلف تغییر جهت دهند و یا در یک مسیر مستقیم ادامه یابند. در واقع لوله فولادی برق مانند لوله خم سرد نیست که بدون اتصالات قابلیت خم داشته باشد.

لوله پی وی سی خم سرد نیاز به اتصالات ندارد چرا که با اندکی اعمال نیرو می تواند در جهت های دلخواه تغییر زاویه دهد. با توجه به آن که لوله فولادی برقی جنس بسیار سخت و غیر قابل انعطافی را دارد لازم است که از قطعات جانبی به عنوان اتصالات لوله فولادی برق در شبکه استفاده کنیم.

این قطعات اتصال دهنده ساختار بسیار ساده ای دارند و کم و بیش همه ما آنها را می شناسیم. از جمله اتصالات پر کاربردی که در لوله کشی روکار برق استفاده میشود بوشن ها و کوپلینگ ها، زانوها، اتصالات سه راهی کاندولت، اتصالات متقاطع کاندولت، تبدیل ها و دیگر قطعات رایج می باشد.

چرا لوله کشی روکار برق معمولا در ناحیه دیوار یا سقف سازه انجام میشود؟

اکثر تکنسین های اجرایی برای احداث شبکه‌های لوله کشی برق در یک سازه همواره ترجیح می دهند که مسیرهای دیواری یا سقفی را انتخاب کنند. اگرچه این لوله های فولادی قابلیت قرار گرفتن در بستر یک سازه در حالت توکار را نیز دارند اما برای آن که در مراحل بعدی بتوان مدیریت صحیحی بر روی شبکه برق و همچنین لوله ها انجام داد غالباً مسیر های دیواری و سقفی را مناسب ترین ناحیه در نظر می‌گیرند.

در نصب لوله های برق درحالت روکار شما بهتر می توانید با کمترین هزینه استاندارد ترین شبکه لوله کشی را اجرا کنید. لوله کشی روکار برق چندین مزیت مهم دارد. اولین مورد این است که در صورت بروز هر گونه نقص یا عیب در شبکه به راحتی می توانید لوله ها را از سازه باز و به رفع عیب کابل های برق و یا جایگزین کردن آنها با کابل های جدید بپردازید. البته این بستگی به نوع سیستم برقی و همچنین معماری سازه دارد که تعیین می‌کند حالت رو کار یا تو کار را برای نصب لوله ها انتخاب کنیم.

چرا لوله کشی روکار برق معمولا در ناحیه دیوار یا سقف سازه انجام میشود؟

لوله کشی روکار برق توسط تکنسین های با تجربه

با توجه به اطلاعات مذکور همه ما می دانیم که احداث شبکه مشتمل بر کابل های برق یک کار کاملاً تخصصی می باشد. به همین دلیل نمی‌توان در هر موقعیتی از سازه به نصب لوله های برق و همچنین کابل ها پرداخت. در چنین شرایطی بهتر است از افراد باتجربه استفاده کنیم تا بتوانند استاندارد ترین مراحل اجرایی را در نصب لوله های برق لحاظ کنند. با این کار امنیت پروژه شما افزایش می یابد و به نوعی یک اطمینان خاطر برای مجموع صنعتی شما و کارکنان خواهد بود.

خرید لوله برق استاندارد از شرکت پترو کاسپین

شرکت پترو کاسپین همواره در تامین تجهیزات لوله کشی خصوصاً در پروژه های احداث شبکه برق همواره مقوله استاندارد بودن قطعات را در الویت قرار می دهد. زیرا هر چقدر کیفیت محصولات بیشتر باشد به همان نسبت بهترین کارآیی را در مجموعه شما خواهد داشت.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

*