متعلقات گلند و انواع آن

متعلقات گلند و انواع آن

گلند ها قطعات بسیار کاربردی و مهمی هستند که در شبکه های کابل کشی مورد استفاده قرار می گیرند. اینها زمانی استفاده می شوند که شما می خواهید کابل های برق را به دیگر تجهیزات مانند انواع تابلوها و جعبه تقسیم متصل کنید. آشنایی با ساختار این اتصالات و متعلقات گلند شرایطی را فراهم می‌کند تا شما بهتر بتوانید از آنها استفاده کنید. این متعلقات قطعات کوچکی هستند که با کنار هم قرار گرفتن یکدیگر می توانند یک قطعه اتصال دهنده ایده آل و منحصر به فردی را شکل دهند.

با توجه به آنکه متعلقات گلند و اجزای این اتصالات قابلیت جدا سازی از یکدیگر را دارند در نتیجه سوار کردن آن ها روی هم می توان کابل ها را با شدت مقاومت بالا به تجهیزات مربوطه متصل کرد. علاوه بر این در صورت بروز هرگونه عیب ساختاری در اجزای قطعه امکان تعویض و جایگزینی آن وجود دارد.  در ادامه مقاله قصد داریم شرح مختصر و مفیدی در ارتباط با متعلقات این قطعه ارزشمند و انواع آن صحبت کنیم.

متعلقات گلند شامل چه قطعاتی می شود؟

گلند های کابل با توجه به نوع ساختاری که دارند در دسته های مختلف طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال نمونه های گسترده ای از انواع گلند دو پیچ، گلند تک پیچ و همچنین گلند آرموردار وجود دارد که هر کدام برای اهداف خاصی در پروژه های کابل کشی مورد استفاده قرار می گیرند. اما اهداف اصلی بکارگیری آنها تثبیت سازی کابل ها جهت اتصال به دیگر تجهیزات مانند تابلو ها و جعبه تقسیم ها می باشد.

اگر شما بخواهید کابل ها و برخی از لوله های برق را بدون اتصالات گلند به دیگر قطعات متصل کنید قطعاً با اعمال کمترین نیرو و تنش از سیستم جدا می شوند. درواقع ما از گلندها استفاده می کنیم تا امنیت شبکه کابل کشی افزایش یابد. اصلی ترین قطعاتی که به طور کلی در مورد گلندها همواره مورد توجه قرار می گیرد شامل المان های ذیل می باشد:

  • شرود

شرودها یکی از اجزای اصلی گلندها قلمداد می‌شوند. در واقع وظیفه اصلی آنها حفاظت از ساختار گلند و همچنین کابل های برق می باشد. سایز بندی های متعددی برای این قطعه وجود دارد که تعیین کننده قیمت نهایی آن خواهد بود.

  • ارت تگ

همانطور که از نام این نوع از  متعلقات گلند مشخص است ارت تگ مسئولیت اتصال دادن سیم ارت را برعهده دارد. از لحاظ جنس و متریال ساختار معمولاً از آلیاژهای آهن و برنج طراحی و ساخته می شود. موقعیت قرارگیری آنها در قسمت ورودی گلند ها می باشد.

  • لاک نات یا مهره های قفل کننده

این قطعات نیز از مقاوم ترین آلیاژهای فلزی یعنی مشتقات آهن و در برخی موارد برنج ساخته می شوند. موقعیت قرارگیری لاک نات در قسمت ورودی گلند است و این قابلیت را دارند که مانند یک مهره قفل کننده، گلند ها را مستقیماً به تابلو ها و دیگر تجهیزات اتصال دهند.

  • درپوش گلند

درپوش جزو ساده ترین متعلقات گلند ها می باشد. این قطعات قابلیت آن را دارند که حفره های موجود در بدنه تابلو ها را پر کنند.

استفاده صحیح از متعلقات گلند ها

استفاده صحیح از متعلقات گلند ها

همانطور که گفته شد متعلقات گلند قطعاتی هستند که در کنار یکدیگر می‌توانند محصول نهایی را تشکیل دهند. با توجه به نوع طرح و ساختاری که این نوع قطعات اتصال دهنده دارند عملاً به صورت کامل تفکیک پذیر می باشند. یعنی شما می توانید اجزای آن ها را از یکدیگر باز کنید تا شرایط نصب و اتصال آن بر روی کابل ها فراهم شود.

نکته بسیار مهمی که همواره باید به آن توجه کنید این است که با اطلاع کامل از متعلقات گلند بتوانید به شکل صحیح و درست از آنها استفاده کنید. اگر به هر دلیلی مانند جا به جا بستن قطعات دچار اشتباه در فرایند نصب و اتصال این گلندها شوید نباید انتظار پایدار بودن کابل ها در بلند مدت را داشته باشید. به همین دلیل همواره تاکید می‌کنیم از تکنسین های مجرب و کارآزموده برای استفاده از گلند برنجی و یا گلند های فولادی بهره برداری کنید.

انواع مختلف گلند ها از لحاظ نوع متریال ساخت

انواع مختلف گلند ها از لحاظ نوع متریال ساخت

از آلیاژ های متعددی برای ساخت متعلقات گلند کابل و در مجموعه خود محصول استفاده میشود. ممکن است برخی از المان های آن از جنس پلیمرهای الاستیکی باشد. اما رایج ترین آلیاژ هایی که برای ساخت و تولید متعلقات گلند کابل مورد استفاده قرار می گیرد شامل آلومینیوم، برنج، متریال های استیل و همچنین فلزات استنلس استیل می باشد. همانطور که مشاهده می کنید درجه سختی اینگونه فلزات با یکدیگر تفاوت دارد.

در واقع شما باید متناسب با شدت تنش های محیط به انتخاب هر کدام از محصولات بپردازید. معمولا در محیط های کم تنش که فضای خورندگی کمتری وجود دارد معمولاً از آلیاژهای آلومینیوم و برنج استفاده می کنند. اما در محیط های بسیار پرتنش برای افزایش حفاظت فیزیکی قطعه و جلوگیری از زنگ زدگی حتما باید گلندهایی را تهیه کنید که از جنس استنلس استیل یا استیل گالوانیزه می باشد.

سایز بندی های مختلف گلندها

گلند کابل و همچنین متعلقات گلند کابل برای این که قابلیت پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از کابل های برق را داشته باشد معمولا در سایز بندی های مختلف طراحی و ساخته می شوند. این مزیت مهم شرایطی را فراهم میکند تا شما به راحتی بتوانید از کابل هایی که دارای قطر بزرگتر هستند استفاده کنید. رایج ترین ابعادی که برای این قطعات در نظر می‌گیرند غالباً در اندازه های pg7, pg9, pg11, pg13.5, pg16, pg21, pg29 می باشد.

لذا شما می توانید اغلب سایز های کابل برق را همراه با این گلند ها مورد استفاده قرار دهید. نکته بسیار مهمی که در خرید باید به آن توجه کنید این است که حتماً باید میان سایز کابل و سایز گلند ها یک تطابق ساختاری وجود داشته باشد.

خرید انواع اتصالات و قطعات پشتیبانی کابل از شرکت پتروکاسپین

در شرکت پترو کاسپین مجموعه ای کامل از انواع قطعات و اتصالات پشتیبانی کابل وجود دارد. هر کدام با بالاترین کیفیت و استاندارد های تعریف شده بین المللی طراحی و ساخته  شده اند که قیمت بسیار مقرون به صرفه ای دارند. مشتریان گرامی می توانند جهت دریافت اطلاعات جزئی تر و همچنین دریافت مشاوره تخصصی با کارشناسان ما در تماس باشند.

جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵