کشش لوله فولادی؛ معرفی 5 تکنیک تولید لوله های صنعتی

کشش لوله فولادی؛ معرفی ۵ تکنیک تولید لوله های صنعتی

لوله‌ها یکی از اصلی ترین قطعات در سیستم‌ها و شبکه های پایپینگ صنعتی هستند. این لوله‌ها کاربرد های گوناگونی دارند بطوریکه علاوه بر انتقال انواع سیالات مایع و گاز برای پروژه های ساختاری سازه نیز قابل استفاده می‌باشند. یکی از مراحل طراحی و تولید محصولات کشش لوله فولادی است که میتوان آنها را در ابعاد مشخص و کاملا دقیق و برای اهداف کاری مختلف مانند صنایع پتروشیمی، خودروسازی، تصفیه آب، شبکه های بهداشتی، هواپیماسازی و غیره به کار برد.

با توجه به موارد استفاده گوناگون این لوله‌ها لازم است که ابعاد ساختاری آنها مانند قطر داخلی و خارجی و همچنین ضخامت جداره دیواره براساس استانداردها باشد. اصولا همه صنایع احتیاج به لوله های با ابعاد یکسان ندارند. درنتیجه باید یکسری تغییرات را در سایز آن‌ها و متغیرهایی که ذکر شد ایجاد کرد تا قابل استفاده در صنعت مورد نظر باشند. روش کشش لوله فولادی پروسه ای است که باعث می‌شود لوله‌ها با ساختار گوناگون تولید شوند. همانند انواع لوله فولادی بدون درز روش های متفاوتی برای طراحی دارند. در ادامه مقاله بیشتر در مورد تکنیک های تولید صحبت میکنیم.

کشش لوله فولادی چیست؟

کشش لوله فولادی پروسه ای است که در آن لوله‌ها به روش کشش سایز آنها تغییر میکند و می‌توان متغیرهای اصلی لوله‌ها که شامل قطر داخلی و خارجی هستند و همچنین ضخامت را کنترل و به آن ابعادی که می‌خواهیم در بیاوریم. در کنار این‌ها کشش لوله فولادی ارتباط مستقیم با استحکام و دوام آن دارد و باعث می‌شود یک لوله با کیفیت و استاندارد تولید شود. اینکه طول لوله‌ها چقدر باشد و از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟ روش های گوناگونی برای کشش لوله معرفی شده است که هر کدام محدودیت‌ها و خصوصیات خاص خود را دارند.

در حال حاضر ۵ روش کلی برای کشش لوله در صنایع تولیدی استفاده می‌شود که به تفکیک به شرح آنها می‌پردازیم. این روش‌ها بر اساس نوع کاربری لوله استفاده می‌شود. به این مفهوم که اگر احتیاج به لوله های با طول بسیار بالا داریم دلازم است روشی را انتخاب کنیم که لوله‌ها ساختار باکیفیتی در این نوع پروسه پیچیده داشته باشند. نقطه مقابل این لوله‌ها لوله فولادی درزدار است که غالبا به عنوان انواع لوله فولادی برق طبقه بندی می‌شوند.

1- کشش لوله فولادی ساده

۱- کشش لوله فولادی ساده

این روش ساده ترین تکنیکی است که میتوان لوله‌ها را از طریق کشش به آن سایزی که احتیاج داریم تولید کرد. در فرایند کار احتیاجی به قطعاتی مانند سمبه نیست. بنابراین همین ویژگی شرایطی را فراهم میکند تا هزینه تولید لوله کاهش یابد و بتوان از آن برای پروژه های سبک تر استفاده کرد. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که این روش کشش لوله فولادی ضخامت را تغییر نمیدهد و جداره لوله اگرچه تا حدی نوسان پیدا میکند اما به آن حدی که میخواهیم ممکن است تغییر نیابد.

دو طرف لوله از قطعه ای به نام قالب یا die استفاده می‌شود که به دلیل سختی بالا میتواند سبب تغییر شکل لوله شود. این قطعات غالبا در یک زاویه مشخصی هستند که برای این روش معمولا ۲۴ درجه سانتیگراد انتخاب می‌شود. اما هر چقدر این زاویه بیشتر شود منجر به آن خواهد شد که جداره لوله کمتر یا نازکتر شود. حال اگر از این زاویه کمتر انتخاب کنیم یک لوله ضخیم را خواهیم داشت. جنس قالب های دو طرف لوله نیز از فولاد پر کربن است. لذا می‌توان با اعمال نیرو آن شکل لوله ای که مد نظر داریم را به دست آوریم.

۲- کشش لوله فولادی با استفاده از راد متحرک

یکی از قطعات کاربردی که برای کشش لوله فولادی استفاده می‌شود سنبه‌ها هستند. زمانی که لوله در بین دو قالب مورد کشش قرار میگیرند این سنبه‌ها نیز در مرکز آن حرکت میکنند. بنابراین شما با سریعترین روش میتوانید لوله های خود را تغییر سایز دهید. یکسری محدودیت هایی وجود دارد که باعث می‌شود نتوان هر طول یا سایز از لوله‌ها را تولید کرد. در مجموع این قابلیت وجود دارد که لوله های با طول ۳۰ m نیز طراحی شود. تکنیکی که در این روش وجود دارد این است که در زمان حرکت لوله مندرل‌ها نیز همراه با آنها متحرک می‌باشند.

3- کشش لوله به صورت پلاگ ثابت

۳- کشش لوله به صورت پلاگ ثابت

در این روش همانطور که از نام آن مشخص است مندرل‌ها کاملا ثابت هستند و در زمان حرکت لوله بین قاب همراه لوله حرکت نمیکنند. این روش امروزه به عنوان تکنیک های قدیمی شناخته می‌شود و تا به امروز توانسته اند با کیفیت ترین لوله‌ها را طراحی کنند. مهمترین محدودیت این روش از کشش لوله فولادی زمان زیاد می‌باشد. به این صورت که شما باید مدت زمان بیشتری را برای تولید یک شاخه لوله صرف کنید و تمام مراحل آهسته است. محدودیت دیگر این است که قابلیت کوچک کردن لوله یا کم کردن قطر لوله وجود ندارند و نمی توانند برای لوله های با متراژ بلند استفاده شوند.

۴- کشش لوله فولادی با روش پلاگ شناور

در این فرایند سنبه یا مندرل‌ها متحرک هستند. اما در انتهای خود پلاگ‌ها به جهت نیروهای اصطکاکی که وجود دارد بدون حرکت در مرکز لوله باقی می‌مانند. روش پلاگ شناور مزیت های بسیار زیادی دارد. در صنعت تولید لوله از طریق کشش با این روش می‌توان طول های بسیار زیادی را ایجاد کند که حتی به چند ۱۰۰ m نیز میرسد. این لوله‌ها قابلیت استفاده در اکتشافات نفتی را به دلیل افزایش طول بالا دارند. اما در فرایند تولید به منظور کاهش آسیب به لوله‌ها حتما باید از مواد روان کاری استفاده شود تا بتوان یک تولید دقیق و ایده آلی را داشت.

۵- استفاده از روش پلاگ متصل

در این متد سنبه‌ها شناور هستند دقیقا همانند کشش لوله به وسیله پلاگ شناور، اما اجزای اتصال دهنده مختلفی بین آن‌ها وجود دارد. درواقع میتوان آنها را ترکیبی از پلاگ ثابت و شناور تلقی کرد. در کل برای تولید لوله های با طول بلند تکنیک بسیار ایده آلی هستند و نسبت به کشش میله ای یا راد عملکرد بهتری دارند. ابعاد داخلی لوله کاملا هموار، یکدست و با ضخامت یکسان خواهد بود.

فروش انواع لوله فولادی در شرکت پتروکاسپین

فروش انواع لوله فولادی در شرکت پتروکاسپین

شرکت پتروکاسپین با داشتن خط تولید پیشرفته و مدرن توانسته است با کیفیت ترین لوله‌ها که در شبکه های پایپینگ مختلف استفاده می‌شوند را طراحی کند. لوله های مانیسمان یا بدون درز، لوله های درز دار، انواع لوله برق و تجهیزات پشتیبانی کابل از جمله اقلام پرفروش این مجموعه تلقی می‌شود. شما میتوانید برای کسب مشاوره خرید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا ضمن ارائه اطلاعات دقیق فنی بهترین قطعات را معرفی کنند.
جهت مشاوره و خرید محصول می توانید با مشاوران و کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید. همچنین جهت خرید آنلاین انواع محصولات شرکت پتروکاسپین به سایت اینترنتی pcp.ir مراجعه نمایید.

مشاوره و خرید : ۰۲۱۴۱۸۰۵